4(1), Kino polskie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rozdzial 2
POLITYKA AUTORSKA, czyli PROGRAM
na razie piszących, ale myślących już o reżyserowaniu. Moją główną ideą było przejście do reżyserii - komentuje autor po latach. - Ten manifest byl projekcją filmów, które sam miałem ochotę nakręcić (Genin, 2000: 96). Nie trzeba dodawać, że stanowisko Truffaut było podobne. Rohmer wspominał o nim po latach: Truf-faut byt najbardziej z nas wszystkich przekonany, że nie trzeba próbować wejść do ówczesnego kina za pomocą intryg, ale należy gwałtownie z nim zerwać, przeciwstawiając mu nasze własne kino (Rohmer, 1989b: 18). Decydujący argument filmograficzny: zarówno Astruc (Aller et retour, czyli Tam i z powrotem, 1948), jak Truffaut (Une Yisite, czyli Wizyta, 1954) nakręcili swoje pierwsze krótkie metraże na taśmie 16 mm w tym samym roku, w którym opublikowali swoje artykuły.
Po trzecie, punktem odniesienia dla każdego z tekstów były poglądy Bazina. W wypadku Astruca - był to punkt odbicia w znacznym stopniu polemiczny. Kino jako ziemia obiecana fotografów - ten ironiczny koncept z jego artykułu, traktowany jako ograniczenie, które przyszli autorzy będą musieli przezwyciężyć, stanowi niewątpliwe nawiązanie do poglądów mistrza. Równocześnie jednak Bazin - miłośnik i błyskotliwy interpretator filmów Wellesa 46 i Renoira, sceptyczny wobec awangard lat dwudziestych - musiał być w swoich ocenach bliski Astrucowi i należał bez wątpienia do tej paroosobowej grupy, w imieniu której pisał swój manifest
To Truffaut rozwiązał ów dylemat W jego tekście nawiązanie do poglądów Bazina jest wyłącznie aprobatywne; więcej nawet: analiza. Dziennika wiejskiego proboszcza dokonana przez mistrza służy mu za przewodnik. Kluczowy punkt jego ataku na „tradycję jakości" wiąże się ze sceną w konfesjonale, gdzie według Bemanosa „z początku ledwie zauważalnie, potem coraz wyraźniej wypełniają się" rysy twarzy Chantal. Aurenche - w swoim projekcie adaptacji - uznał tę scenę za niemożliwą do sfilmowania i zastąpił ją „filmowym ekwiwalentem": wymyślną sceną dialogu Chantal z księdzem, odbytego poza konfesjonałem, z pointą w postaci odnalezienia między kartkami książki do nabożeństwa wyplutego przez dziewczynę opłatka (Truffaut, 1989a: 28-29). Natomiast Bresson nakręcił to, co było napisane w powieści. Truffaut wiedział już, jako widz i jako autor, że to właśnie jest prawdziwe kino. Wiedział o tym dzięki lekcjom Bazina, pouczającego, że istotą i powołaniem kina jest rejestracja rzeczywistości, ale taka jedynie, która pozwala objawiać się duchowej tajemnicy. To żądanie mistrza określa też sens artykułu ucznia, decyduje o jego moralizatorskim tonie.
Kiedy wkrótce Bazin pozostanie jedynym członkiem redakcji „Cahiers du Cinema" polemizującym z założeniami polityki autorskiej, paradoks będzie polegał na tym, że to mistrz przeciwstawi się swoim uczniom, twórczo rozwijaj...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Pokrewne
- Strona startowa
- 39. Sztuka, zagadnienia do egzaminu z młodej polski
- 38, zagadnienia do egzaminu z młodej polski
- 3 rent relief polskie(1),
- 3 rent relief polskie,
- 3d-arkusz1PR, J.polski
- 4 bard polski, Romantyzm
- 39. Walka Władysława Łokietka o scalenie ziem polskich w XIV wieku, Historia, Średniowiecze Polski
- 40 Herbat - 40 Dni 1-24 [NZ], Drarry
- 38 SAMBA SOLEIL, Nuty
- 4 - Martwy dla świata, ebooki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- charloteee.keep.pl