38. mały badacz, konspekty, gruszczyk kolczyńska

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 38

 

TEMAT: Mały badacz

ZAGADNIENIE: Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom         

                                w  uświadomieniu sobie stałości długości.

 

 

1.Na dzień dobry!

§         „Jak się  czujesz? – zabawa integracyjna

CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery

JAK? Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu, piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Dzień dobry   Aniu, witamy cię              2x

Jak się dziś czujesz , pytamy cię?               2x

Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem

 

2. „ Prawa ręka”

§         „W prawo i w lewo” – zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: ćwiczenia w określaniu kierunków : w prawo i w lewo

JAK? W rytm muzyki dzieci przekazują sobie klocek w koło  z prawej ręki do prawej ręki kolegi, przerwa w muzyce oznacza zmianę kierunku ruchu. Następnie zmiana rąk

 

§         „Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

JAK? Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności, piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry

      .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie

     ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

     .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

3. „Ile? Tyle?”

§         „Wielkie badanie”- zabawa w eksperymentowanie

CEL: wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości długości

JAK? Dzieci w parach  otrzymują  po 3 paski papieru

1)     sprawdzają czy są takie same , jeżeli nie to przycinają

2)     układają pierwszy pasek  , pod nim drugi złożony w harmonijkę

3)     sprawdzają czy zmieniła się długość paska

4)     układają trzeci pasek pod pierwszym , pasek zwinięty w rulon

5)     sprawdzają czy zmieniła się długość

6)     po wykonaniu każdego zadania dzielą się spostrzeżeniami i uwagami

 

§                                 „ Czy coś się zmieniło? - zabawa w eksperymentowanie

CEL: wdrażanie dzieci do realizowania zadań zgodnie z poleceniami , przedstawianie wniosków z obserwacji

JAK? Dzieci w parach otrzymują po 2 sznurki,  patyczki tej samej wielkości

1)     dzieci porównują sznurki, rozkładają na dywanie , jeżeli są nierówne przycinają

2)     jeden sznurek pozostawiają prosty drugi zwijają w kłębek, porównują czy coś się zmieniło w ich długości

3)     wybierają patyczki tej samej długości  np. 5 i układają prostą ścieżkę, końce patyczków muszą się stykać , pod nią układają taką samą ścieżkę jak już ułożona

4)     potem drugą ścieżkę trochę skręcają, dzieci zauważają różnicę i wyrażają swoje wątpliwości :Czy zmieniła się długość ścieżki?

 

    4. „Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

        CEL:  rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na prawidłowa wymowę

        Głosek

        JAK? Z koszyka dziecko wybiera jeden obrazek, przedstawia go dzieciom opisując jego

        wygląd, używa informacji nie podając nazwy tego przedmiotu. Dziecko , które odgadnie

        prowadzi dalej zabawę. Odgadnięty wyraz głoskujemy, dzielimy na sylaby

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartę , uzupełnia szlaczek z elementów literopodobnych lub karta nr II-14

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      paski papieru, sznurek, patyczki

3.      obrazki

4.      karty pracy

 

 

1

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl