4-latki listopad, PLANY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc listopad –

4 latki

 

I TEMAT: „WITAJ PANIE LISTOPADZIE”

 

1.            Sprawnie ubieramy się i rozbieramy się po powrocie do przedszkola ze spacerów i pobytu w ogródku przedszkolnym.

2.            Umiejętnie wycieramy buty przed wejściem do budynku przedszkolnego.

3.            Dbamy o porządek w sali, o czystość podczas wykorzystywania prac plastycznych, odpowiednio korzystamy z chusteczek do nosa.

4.            Prawidłowo posługujemy się sztućcami, kulturalnie zachowujemy się podczas spożywania posiłków.

5.            Uważnie słuchamy wypowiedzi kolegów i cierpliwie czekamy na swoją wypowiedź.

6.            Wzbogacamy czynne słownictwo w miarę dalszego poszerzania spostrzeżeń i wiadomości.

7.            Słuchamy opowiadania nauczycielki o jesiennej pogodzie, dowiemy się co oznaczają słowa „szaruga jesienna”.

8.            Zapoznajemy się z wyglądem i przeznaczeniem przedszkolnego kalendarza pogody, omawiamy poszczególne elementy przedstawiające stan pogody.

9.            Do czego służy termometr? – zapoznajemy się z różnymi rodzajami termometrów, jego budową (skala, rtęć) oraz przeznaczeniem.

10.        Zapoznajemy się z piosenką pod tytułem „Listopadowa piosenka”, określamy charakter piosenki, rozmawiamy o jej treści, wyodrębniamy zwrotki i refren.

11.        Zapoznajemy się z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi jesieni – deszcz, silny wiatr, przymrozki, mgła.

12.        Ćwiczenia ortofoniczne na sylabach „kap, kap, kap”, „plusk, plusk”, „szsz, szsz”.

13.        Zapoznajemy się z piosenką „Szedł Listopad” – dzielimy piosenkę na zwrotki i refren. Wystukujemy rytm piosenki palcami o różne podłoże (podłoga, dywan, kolano, palcami o palce) o parasol.

14.        Opowiadamy jak wyobrażam sobie postać Pana Listopada – co trzyma w ręku, na głowie, jak jest ubrany.

15.        Zabawa ruchowa przy muzyce „opadające liście”. Naśladujemy ruchem wirujący wiatr, opadające liście, kształtujemy poczucie rytmu, wyczucie własnego ciała, prawidłowa koordynacja ruchowa.

16.        Kreślimy na dywanie palcem oraz na papierze kredką linie proste i ukośne, krótkie i długie.

17.        Podczas śpiewu wykorzystujemy naturalne efekty perkusyjne – tupanie, klaskanie, pstrykanie.

18.        Przeliczamy i tworzymy zbiory parasoli i kaloszy. Przeliczamy w zakresie 4, sprawnie dodajemy i odejmujemy w zakresie 1 – 4. Porządkujemy zbiory według malejącej wielkości przedmiotów – stosujemy pojęcia „mniejszy niż...”, „większy niż...”.

19.        Opowieść matematyczna „Cztery parasole”.

20.        Rozwijamy pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie – kolorowe fruwaczki.

21.        Malujemy kolorowe parasole – ozdabiamy figurami geometrycznymi sylwety kaloszy.

22.        Zabawa orientacyjna „Kto się schował pod parasolem?”

23.        Ćwiczenia spostrzegawczości „Co moknie?” – obserwujemy przez okno.

24.        Słuchamy odgłosów padającego deszczu – określamy go odpowiednimi określeniami – „mży, leje, kapie, chlapie”.

25.        Rozmowa połączona z elementami ćwiczeń artykulacyjnych na podstawie wiersza pod tytułem „Pada, chlapie deszcz”.

26.        Bawimy się z parasolami – na sygnał ulewa chowamy się pod parasol.

27.        Malujemy farbami plakatowymi na mokrej kartce na temat „Krople deszczu”.

28.        Zabawa z elementami równowagi „Omiń kałużę”.

29.        Ćwiczenia poranne - zestaw VII wg K. Wlaźnik (s. 140), ćwiczenia gimnastyczne z szarfami – według K. Wlaźnik (s.293-294).

30.        Słuchamy wiersza Cz. Janczarskiego „Z drzew przy drodze”. Staramy się indywidualnie powiedzieć wiersz.

31.        Zabawa ortofoniczna „Pani Jesień zaprasza zwierzęta do zabawy”.

32.        Zabawa gramatyczna „Co widziałem w parku”.

33.        Słuchanie wiersza H. Łochockiej „Dola parasola”.

34.        Praca plastyczna – naklejanie gotowych elementów na kartkę papieru na temat „Parasol”.

35.        Zapoznajemy się ze słowami wiersza „Parasole”. Próbujemy indywidualnie powiedzieć wiersz, dowiemy się o różnorodnym przeznaczeniu parasoli – ochrona przed słońcem, deszczem, wiatrem.

36.        Zabawa orientacyjno – porządkowa „Schowaj się pod parasolem”, ćwiczenie spostrzegawczości i zwinności.

37.        Słuchanie wiersza pod tytułem „Ulewa” I. Salach.

38.        Rozmowa o jesiennej pogodzie – poznajemy – utrwalamy znaczenie słów – szaruga, mgła, przymrozek. Wymieniamy listopadowe zjawiska pogodowe – wiatr, deszcz, mgła.

39.        Słuchamy wiersza J. Tuwima „Dwa wiatry”.

40.        Zabawa gazetami w deszcz i wiatr.

41.        Muzyczna pokazywanka „Deszczyk”.

42.        Praca plastyczna „Szaruga jesienna” – technika łączenia kolorów – białego i czarnego.

43.        Szaruga jesienna w Plastusiowym ogródku M. Konopnickiej. Zapoznajemy się z Plastusiem, poszerzamy wiadomości dotyczące zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.

44.        Zabawa ruchowa przy spokojnej muzyce – naśladujemy wiatr, chmurę, lot, drzewa, liście.

 

II TEMAT: „PRZYGOTOWANIE ZWIERZĄT LEŚNYCH DO ZIMY”

 

1.            Spacery w najbliższej okolicy w celu obserwacji zmian w otoczeniu, związanych z porą roku. Zwracanie uwagi na to, w jaki sposób człowiek może pomóc zwierzętom przetrwać zimę.

2.            Słuchanie opowiadania ilustrowanego  pacynką pt. „Spacer” I. Salach.

3.            Rozmowy w małych zespołach przy gazetce tematycznej “Las i jego mieszkańcy”. Nabywanie umiejętności – zwyczaju kolejnego wypowiadania się.

4.            Słuchanie wiersza „Szaraczek” I. Salach. Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w świecie zwierząt z aktualną porą roku.

5.            Teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania I. Salach „Kto w lesie mieszka?” Zapoznanie z wyglądem i nazwą leśnych zwierząt niedostępnych bezpośredniej obserwacji: lis, wilk, dziki.

6.            Zabawa ortofoniczna „Jedziemy pociągiem do lasu”. Ćwiczenia przodu języka przez wymawianie głosek „sz”, „dż”, „s”.

7.            Ćwiczenia oddechowe „Igły sosny”. Rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowanie dmuchanie – zdmuchiwanie igieł z sosny z chropowatej powierzchni.

8.            Zabawa gramatyczna „Co widziałem w lesie?”. Próby mówienia o przeżtych wydarzeniach, dzielenie się spostrzeżeniami. Różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach pytających.

9.            Składanie obrazka z części „Leśne zwierzęta”.

10.        „Leśna spiżarnia” – klasyfikowanie przedmiotów gromadzonych przez zwierzęta na zimę według koloru, wielkości oraz ciężaru – ważymy przedmioty na własnoręcznie wykonanej wadze szalkowej poznajemy pojęcia „lekki”, „ciężki”. Przeliczanie przedmiotów w zakresie liczby 4.

11.        Układanie kompozycji z elementów geometrycznych i tworzywa naturalnego na temat „Leśna późna jesień”. Tworzenie kilkuelementowych układanek, próby nadawania nazw własnym wytworom.

12.        Lepienie z modeliny/ plasteliny na temat „Orzechy i szyszki”. Ćwiczenie sprawności manualnych.

13.        Malowanie farbami plakatowymi na temat „Las” zainspirowane oglądaniem drzewek iglastych w ogrodzie przedszkolnym i jego okolicy.

14.        Słuchanie zjawisk akustycznych – spostrzeganie słuchem odległości.  Ćwiczenie słuchu poprzez określenie odległości dźwięku w zabawie „Woreczki”. Kształtowanie umiejętności poruszania się cwałem bocznym.

15.        Zabawa inscenizowana do utworu muzycznego „Taniec liści”. Ilustrowanie ruchem treści muzyki. Zapoznanie dzieci nieśmiałych do podejmowania ról w zabawie.

16.        Zestaw zabaw ruchowych według I. Salach nr 6 ( Plany miesięczne ... s. 33).

 

III TEMAT: „CZY ZNASZ PRACĘ LISTONOSZA?”

 

1.            Budzenie szacunku do ciężkiej i odpowiedzialnej pracy pana listonosza (doręczyciel).

2.            Doskonalenie sprawności samoobsługowych (mycie rąk z zachowaniem odpowiedniej kolejności, ubieranie się i rozbieranie się, zapinanie guzików).

3.            Będziemy dbać o estetyczny wygląd najbliższego otoczenia.

4.            Dowiemy się na czym polega praca listonosza – dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

5.            Oglądamy historyjkę obrazkową przedstawiającą drogę listu od nadawcy do adresata. Wzbogacamy zasób słownictwa czynnego – znaczek, koperta, nadawca, adresat, skrzynka pocztowa, adres, kod.

6.            Opowiadanie nauczycielki w jaki sposób dawniej przekazywano sobie wiadomości – dyliżans, gołębie, dym oraz pisanie listów piórem.

7.            Słuchamy wiersza „Na poczcie’ W. Kruka. Udzielamy odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza, oglądamy ilustracje przedstawiające urząd pocztowy.

8.            Wiersz „Listonosz” – opowiadamy o pracy pana doręczyciela, o jego trudnej i odpowiedzialnej pracy.

9.            Tworzymy i przeliczamy zbiory kopert w kolejności malejącej i wzrastającej. Tworzymy zbiory kopert o tej samej wielkości, kolorze. Przeliczamy w zakresie 1-4.

10.        Podczas spacerów obserwować będziemy otaczającą nas przyrodę, wygląd drzew, krzewów, zachowanie się ptaków.

11.        Naśladujemy odgłosy wydawane przez gawrony „kra... kra”.

12.        Wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne z piłeczkami według K. Wlaźnik (s.293-292).

 

IV TEMAT: „POMAGAMY PTAKOM”

 

lSpacery w najbliższej okolicy. Obserwowanie zachowania się ptaków w otoczeniu, przeloty, skoki po ziemi. Uświadomienie konieczności pomagania ptakom, gdy nadejdą mrozy.llRozmowy indywidualne z dziećmi – próby określania wyglądu ptaków – ich upierzenia oraz funkcji jakie ono spełnia. Wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.llRozmowy w małych zespołach „Pokarm dla ptaków” – segregowanie pokarmu dla ptaków – pszenica, kasza i układanie go w kąciku przyrody, określanie wyglądu.llSłuchanie wiersza I. Salach „Głodny ptaszek”. Uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków. Zachęcanie do podejmowania obowiązków.llSłuchanie wiersza I. Salach „Odlot”. Zapoznanie ze sposobami chronienia się ptaków przez zimnem – odloty. llZabawa ortofoniczna „Ptaki zimą”. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „ćwir”, „kra”, „pi”.llZabawa gramatyczna „Ptaki”. Poprawne stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach, próby wypowiadania się na temat oglądanej tablicy graficznej.llĆwiczenia oddechowe „Piórka”.  Ćwiczenie prawidłowego oddechu – wdech nosem, wydech ustami. Dmuchanie na piórko w taki sposób, aby jak najdłużej utrzymać je w powietrzu.llZapoznanie z pojęciami „wąski”, „szeroki” – praca plastyczno – konstrukcyjna  nt. „Karmnik dla ptaka”. llMalowanie farbami plakatowymi palcami i całą dłonią nt. „Ptasie ślady”. Próby odciskania dłonią śladów na dużych arkuszach papieru. Ćwiczenia sprawności manualnych.llSłuchanie piosenki „Gawron”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Określanie jej charakteru. Utrwalenie w zabawach ruchowych pojęć: średnio głośno, średnio szybko i średnio wysoko.llOpowieść ruchowa „Dzieci i ptaki”. Odzwierciedlenie ruchem opowiadania nauczycielki. Wykonywanie prostych rytmów za pomocą klaskania, tupania, uderzania dłonią o podłogę, dobieranie do nich słów np. puk, puk!llZabawa inscenizowana do piosenki „Gawron”. Zapoznanie z nową zabawą i jej rolami. Odzwierciedlanie treści piosenki ruchem. Próby formowania koła, par, rzędu, ustawianie się w rozsypce zależnie od usłyszanego dźwięku.llZestaw zabaw ruchowych według I. Salach nr 7 ( Plany miesięczne ... s. 42-43 )l

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl