4 - POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ JEDNOSTEK, Kontrola zarządcza

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ JEDNOSTEK

 

              Podstawą do powierzania obowiązków w zakresie gospodarki finansowej jest ustęp 2 artykułu 53 ustawa o finansach publicznych:



Art. 53.

1. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych, zwany dalej „kierownikiem jednostki”, jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki.



2. Kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.

 

 

              Zgodnie z treścią w/w ustępu powierzenie obowiązków powinno być dokonane
w formie odrębnego, imiennego dokumentu, powierzone obowiązki należy odpowiednio
i dokładnie określić.

Powierzenia mogą być zawarte w zakresach obowiązków bądź w odrębnych indywidualnych pismach.

 

 

Przykładowe

 

POWIERZENIE OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ

 

 

…….................................................

                                                                                                                                      (miejscowość)

 

..………..........................................

                                                                                                                           (imię i nazwisko)

 

......………......................................

                                                                                                                       (stanowisko służbowe)

 

 

             

 

Na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) powierzam Pani/Panu od ................... do .................... obowiązki w zakresie gospodarki finansowej obejmujące w szczególności: .......................................................................................................................... .......................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(szczegółowo określić obowiązki)

 

 

...................................................                                                                               ...................................................

         (podpis pracownika, data)                                                                                                                    (dyrektor szkoły)

 

 

 

....................................................

                                                                                                                                                (miejscowość, data)

 

 

              W treści powierzenia należy podać zakres obowiązków oraz w miarę szczegółowo określić zasady i sposób ich realizacji.

 

Przykład

 

              Powierzenie sprawowania pieczy nad salą przedszkolną, wyposażeniem biurowym lub inną częścią majątku jednostki (zakres powierzenia) polegające na:

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

                    (wymienić obowiązki, np. odpowiednie zabezpieczenie sprzętu, okresowe sprawdzanie stanu ilościowego
             i użytkowego, dopilnowanie ew. kasacji itp.)

 

 

Jeśli imienne powierzenie obowiązków jest częścią szerszych działań organizacyjnych (zarządczych) warto je poprzedzić stosownym zarządzeniem, zapisem w protokole itp.

 

Przykładem może być np. powołanie zespołu do spraw gospodarki majątkowej. Taki zespół jest bardzo przydatny w razie potrzeby przeprowadzenia inwentaryzacji, wyceny składników, dokonania oceny przydatności składników majątku ruchomego (w tym kasacji) i innych zagadnień związanych
z majątkiem jednostki.

Tym samym staje się zbędne powoływanie doraźne oddzielnych komisji inwentaryzacyjnych, kasacyjnych i in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowe

 

Zarządzenie
dyrektora nr ............ z dnia ..........................
w sprawie powołania zespołu ds. gospodarki majątkowej

 

1.      Powołuję zespół do spraw gospodarki majątkowej w ..............................................................................

(nazwa jednostki)

w składzie:

 

Imię i nazwisko

Stanowisko służbowe

Funkcja w zespole

 

......................................................

 

......................................................

 

......................................................

 

..............................................

 

..............................................

 

..............................................

 

...........................................................

 

...........................................................

 

...........................................................

 

2.      Zadaniem zespołu jest bezpośredni nadzór nad gospodarką majątkową jednostki oraz  wykonywania niezbędnych działań w tym zakresie.

W szczególności zadania te dotyczą:

1)     przygotowywania i prowadzenia wewnętrznych kontroli stanów majątkowych, w tym czynności związanych z inwentaryzacją,

2)     sporządzanie wyceny składników rzeczowych w przypadkach, gdy taka wycena jest konieczna,

3)     przeprowadzanie oceny przydatności składników rzeczowych do dalszego użytkowania oraz
ew. likwidacji składników skasowanych,

4)     okresowego sprawdzania i weryfikacji ksiąg inwentarzowych i innych dokumentów związanych 
z gospodarką majątkową,

5)     innych obowiązków i czynności dotyczących gospodarowania mieniem powierzonych przez dyrektora,

3.      Wymienione powyżej zadania powinny być wykonywane zgodnie z obowiązującymi z jednostce procedurami wewnętrznymi. Są to:

1)     instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów,

2)     instrukcja inwentaryzacyjna,

3)     instrukcja postępowania ze składnikami majątku ruchomego powierzonego do używania
w związku z działalnością jednostki,

4)     inne (wymienić).

4.      Osoby wymienione w ust. 1 wykonują swoje zadania zgodnie z odrębnym imiennym powierzeniem obowiązków na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. W/w dokumenty pełnią równocześnie funkcję upoważnień do realizowania niezbędnych działań, w tym dotyczących czynności sprawdzających w ramach kontroli zarządczej.

 

 

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem .......................................................

 

 

 

Dyrektor

 

........................................................

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl