4 Jednostki ochrony p.poż, STRAŻ, temat 3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej.
Â
Podstawa prawna : ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej ( t.j. Dz.U. z 2009r. Nr 178, poz.1380 ze zm.)
Â
Jednostkami ochrony przeciwpożarowej są (art. 15):
Â
1)Â Â jednostki organizacyjne PSP
1a)jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
2)  zakładowa straż pożarna
3)  zakładowa służba ratownicza
4)  gminna zawodowa straż pożarna
4a) powiatowa ( miejska) zawodowa straż pożarna
5)  terenowa służba ratownicza
6)  ochotnicza straż pożarna
7)  związek ochotniczych straży pożarnych
8)Â Â inne jednostki ratownicze
Â
Â
Zadania i organizacja jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Â
Jednostki ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5
i 8 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, to jest:
·       jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
·       zakładowa straż pożarna
·       zakładowa służba ratownicza
·       gminna zawodowa straż pożarna
·       powiatowa ( miejska) zawodowa straż pożarna
·       terenowa służba ratownicza
·       ochotnicza straż pożarna
·       inne jednostki ratownicze
tworzy się jako jednostki umundurowane i wyposażone w specjalistyczny sprzęt, przeznaczone do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami.
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Wymagania kwalifikacyjne i zdrowotne do służby w jednostkach ochrony przeciwpożarowej.
Â
Strażacy jednostek ochrony przeciwpożarowej:
·       są zatrudnieni pracownicy w jednostkach wymienionych w art. 15 pkt 1a-5 i 8 podlegający szczególnym obowiązkom wynikającym z charakteru pracy oraz posiadają odpowiednie kwalifikacje i warunki psychofizyczne.
Zatrudnieni pracownicy w jednostkach ochrony przeciwpożarowej zwani są strażakami jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Â
Wymagania kwalifikacyjne i psychofizyczne:
·       strażakiem ochrony przeciwpożarowej może być pracownik, który ma wymagane kwalifikacje do wykonywania zawodu strażaka, technika pożarnictwa, inżyniera pożarnictwa lub uzyskał uznanie kwalifikacji do wykonywania tych zawodów w toku postępowania
o uznanie kwalifikacji do ich wykonywania tych zawodów regulowanych w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do ich wykonywania, chyba że nie wykonują czynności ratowniczych;
   Â
·       kwalifikacje wymagane do wykonywania zawodu strażaka to posiadanie wykształcenia ogólnego, co najmniej średniego oraz odbycie szkolenia podstawowego albo szkolenia podstawowego
i uzupełniającego;
Â
Â
·       strażacy powinni posiadać zdolność fizyczną i psychiczną do pracy. Ocena zdolności jest dokonywana przez lekarza medycyny pracy.
Â
Wymagania kwalifikacyjne określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 października 2005 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej ( Dz.U. Nr 215, poz.1823).
Â
Â
Â
Â
Â
Tryb powoÅ‚ywania jednostek ochrony przeciwpożarowejÂ
Tryb powoływania jednostek ochrony przeciwpożarowej określa ustawa
o ochronie przeciwpożarowej art.17-19
Â
Podmioty uprawnione do powoływania, przekształcania i likwidowania zakładowych straży pożarnych, zakładowych służb ratowniczych, gminnych (miejskich) albo powiatowych ( miejskich) zawodowych straży pożarnych, terenowych służb ratowniczych, to:
·       minister właściwy do spraw wewnętrznych
              a za jego zgodą:
·       inni ministrowie
·       wojewodowie
·       organy samorządu terytorialnego
·       instytucje
·       organizacje
·       osoby prawne
·       osoby fizyczne
Â
Przy powoływaniu, przekształcaniu, likwidowaniu jednostek uwzględnia się:
·       częstotliwość występowania pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
·       potrzeby w zakresie zapewnienia należytej ochrony przeciwpożarowej
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania jednostek określają osoby prawne lub fizyczne je tworzące, w porozumieniu i pod nadzorem komendanta wojewódzkiego właściwego ze względu na teren działania
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Szczegółowe zadania oraz organizację ochotniczych straży i ich związku określa statut, który w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej wymaga uzgodnienia z komendantem powiatowym (miejskim) PSP, właściwym ze względu na teren działania lub Komendantem Głównym
w przypadku związku ochotniczych straży pożarnych działających
na terenie kraju.
Â
Â
Â
Â
Jednostki ochrony przeciwpożarowej mogą być tworzone z zakładach pracy jako wewnętrzne komórki organizacyjne nie mające samodzielnych uprawnień i kompetencji stanowiących lub jako jednostki samorządowe
( gminne i powiatowe) albo tworzone na podstawie prawa
o stowarzyszeniach.
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Organizacja i zadania wybranych jednostek ochrony przeciwpożarowej – ochotnicze straże pożarne, zakładowe straże pożarne, Państwowa Straż Pożarna.
Ochotnicze straże pożarne.
Ochotnicza straż pożarna i związek ochotniczych staży pożarnych funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
Ochotnicza straż pożarna jest jednostką umundurowaną, wyposażoną specjalistyczny sprzęt, przeznaczona do walki
z pożarami, klęskami żywiołowymi i innymi miejscowymi zagrożeniami.
Bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadają aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze.
Mówiąc o organizacji ochotniczych straży pożarnych należy mieć na uwadze także Związek Ochotniczych Straży Pożarnych. Podstawowymi dokumentami organizacyjnymi tych jednostek są Statut Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej oraz statut ochotniczych straży pożarnych.
Cele i zadania ochotniczych straży pożarnych są określone w statucie jednostki, a do zadań tych należy między innymi:
·       prowadzenie działalności, która ma na celu zapobieganie pożarom, klęskom żywiołowym i miejscowym zagrożeniom;
·       współpraca z Państwową Strażą Pożarną w zapobieganiu pożarom, klęskom żywiołowym i miejscowym zagrożeniom;
·       prowadzenie działań ratowniczych i udział w akcjach ratowniczych
w czasie pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń;
·       informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych
i innych miejscowych zagrożeniach sposobach ochrony przed nimi;
Â
Â
Â
·       upowszechniania kultury fizycznej i sportu pożarniczego;
·       wykonywanie innych zadań wspomagających rozwój społeczności lokalnych.
Terenem własnego działania dla ochotniczej straży pożarnej jest zgodnie |
z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 lipca 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów ( Dz.U. Nr 94, poz. 598 ze zm.), jest –
teren gminy, w której została utworzona, oraz obszar ustalony między wójtami sąsiednich gmin, w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania (§ 2 ust. 1 pkt 4).
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Zakładowe straże pożarne i zakładowe służby ratownicze.
Zakładowe straże pożarnych (zakładowe służby ratownicze) tworzone są dla zapewnienia realizacji potrzeb osób fizycznych, prawnych i organizacji nie posiadających osobowości prawnej prowadzących działalność gospodarczą i inne rodzaje działalności, w zakresie zapewnienia ochrony przed pożarem, klęską żywiołową i miejscowym zagrożeniem.
Aktem określającym zadania, organizację oraz teren własnego działania jest regulamin organizacyjny zakładowej straży pożarnej, który jest opracowywany przez podmiot ją tworzący, za zgodą organu nadrzędnego – jeśli przepisy szczególne tak stanowią, a także po akceptacji przez Komendanta Wojewódzkiego PSP.
Zakładowe straże pożarne mogą być utrzymywane w zakładach pracy,
w których:
1)   występuje szczególne zagrożenie pożarowe,
2)   nie przewiduje się funkcjonowania jednostki ratowniczo-gaśniczej,
3)   istnieje konieczność utrzymania operacyjnego zabezpieczenia przeciwpożarowego, położonych poza obszarem zabezpieczenia operacyjnego jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej.
W zakładach pracy, gdzie nie występują powyższe warunki, zakładowe straże pożarne mogą być przekształcone w zakładowe służby ratownicze.
Decyzję o utrzymaniu zakładowej straży pożarnej lub jej przekształceniu
w zakładową służbę ratowniczą podejmuje kierownik zakładu pracy
po porozumieniu z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz właściwym ministrem.
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Zakładowa straż pożarna oraz zakładowa służba ratownicza działająca podstawie regulaminu organizacyjnego, który powinien zawierać
w szczególności:
1)   nazwę zakres zadań jednostki,
2)   szczegółowe zasady funkcjonowania, zwłaszcza organizację i obsadę osobową, system pracy zapewniający dyspozycyjność, określenie wyposażenia.
Regulamin wydaje kierownik zakładu pracy w porozumieniu z właściwym komendantem.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]Pokrewne
- Strona startowa
- 38 odpowiedzialnośc administracyjna w ochronie srodowiska(2), Wszystko i nic
- 400 pytań z ochrony,
- 4 - POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ JEDNOSTEK, Kontrola zarządcza
- 400 pytań z ochrony odpowiedzi, Ochrona
- 39 - Barbara Hambly - Dzieci Jedi, Gwiezdne wojny
- 388 - Kod ramki - szablon, GOTOWE POZDROWIENIA 1, GOTOWE POZDROWIENIA 2
- 3d434, # RAMKI CHOMIKOWE
- 4 Cześć Trzecia - The Silents Of The Lambs, Parodia Opowieści o Kubusiu Puchatku
- 3960, Big Pack Books txt, 1-5000
- 39.Walka o granicÄ™ II Rzeczypospolitej, historia powszechna
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- charloteee.keep.pl