39. projektuję różne wzory, konspekty, gruszczyk kolczyńska

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 39

 

TEMAT: Projektuję różne wzory

ZAGADNIENIE: Intuicje geometryczne

 

 

1.„Na dzień dobry”

§         „I ty musisz być” – zabawa integracyjna 

CEL:  wytworzenie atmosfery wspólnej zabawy

JAK? Śpiewamy piosenkę podczas której dzieci przedstawiają się, dzieci siedzą w kole na krzesełkach lub na dywanie, piosenka  nr 13 cz. I „ W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy: Ja wśród innych”  oprac. Marta Bogdanowicz

 

I Karol musi być              / wywołane dziecko wstaje i wita się w wymyślony przez siebie sposób np. macha ręką , kłania się

Bez niego nie można żyć

Więc zostań z nami

Nie bądź sam

Niech Karol żyje nam                             / wszystkie dzieci witają dziecko brawami

 

§         „Córka i zięć”- zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: doskonalenie orientacji w przestrzeni- wskazywanie w prawą i w lewą stronę, w górę i w dół

JAK?  Śpiewamy piosenkę na melodię gamy C- dur wykonując odpowiednie gesty

 

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              /przeliczamy palce prawej ręki

To jest córka                                                        / wskazujemy prawą ręką dziecko z prawej strony

A to jest zięć                                                        /wskazujemy lewą ręką dziecko z lewej strony

 

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              / podnosimy się w górę

To jest córka ,a to jest zięć                            / opadamy w dół

 

Przy następnej powtórce prosimy dzieci o inne pomysły – inne wierszyki

 

2. „Prawa ręka”

§         „ Dziewuszka”- zabawa  ilustracyjno- ruchowa

CEL: rozwijanie świadomości ciała, i otaczającej przestrzeni

JAK: dzieci śpiewają piosenkę  i pokazują odpowiednie części ciała, piosenka  nr 17 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu paluszek, tu paluszek                            /dzieci pokazują palec wskazujący lewej i prawej ręki

Tu pośrodku jest mój brzuszek              /wskazuje brzuch

Tu jest rączka, tutaj druga              /podnosi jedną a potem druga rękę

A tu oczko sobie mruga.                            /wskazuje oko

              Tu jest buźka i ząbeczki              /pokazuje usta i zęby

              Tu wpadają cukiereczki     /wykonuje ruchy naśladujące wkładanie cukierków do   ust

              Tu jest nóżka i tu nóżka              /podnosi jedną, a potem drugą nogę

              A tu cała jest dziewuszka              / wykonuje pełny obrót, zakreślając wokół własnego

                                                           ciała okrąg, kłania się

    3. „Ile? Tyle?”

§         „ Żywe figury”- zabawa konstrukcyjno- ruchowa

CEL: Konstruowanie  przy pomocy gumki (lub na geoplanie)

JAK? Dzielimy dzieci na 4 osobowe grupy, każda otrzymuje zestaw figur geometrycznych, dużą gumkę ( może być do gry )

1)     prosimy dzieci by posegregowały i nazwały figury

2)     z gumek (lub na geoplanie) tworzą różnej wielkości figury geometryczne  :koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt (mogą ułożyć inne wielokąty). Zwracamy uwagę na boki powstających figur

 

§                                 „ Projektujemy wzory”- zabawa manipulacyjna

CEL: kształtowanie intuicji geometrycznych sytuacjach, gdy można figury dopasować, przesunąć obrócić

JAK? Wykorzystujemy figury z poprzedniej zabawy, każda grupa projektuje wzór materiału dla mamy  na dużej kartce papieru ( lub na dywanie z figur plastikowych)

 

4„Ważny wyraz”- zabawa słuchowo- artykulacyjna

CEL: kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek m,b

JAK? Osoba prowadząca pokazuje dzieciom obrazki i zachęca je do tworzenia nowych słów poprzez zamianę pierwszej głoski m na b lub odwrotnie w nazwie prezentowanego obrazka np. mydło-bydło, babka – mapka , mucha - bucha, mak-bak, murek-Burek, bąki- mąki

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie mięśni dłoni, rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartę , uzupełnia rytm  z figur geometrycznych lub kartę nr II-15

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      gumki lub goplany

3.      figury geometryczne

4.      ilustracje

5.      karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mydło     bydło

 

babka    mapka

 

mucha    bucha

 

mak        bak

 

murek   Burek

 

bąki      mąki

 

 

 

1

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl