39. Szkoła Durkheimowska, historia myśli socjologicznej

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
39. SZKOŁA DURKHEIMOWSKASzkoła

-          Miejsce skupienia, w jakimś momencie czasu

-          Grupa uczonych

·         Przyjmujących paradygmat dotyczący pojmowania nauki,prowadzenia badań, dyskusji z innymi

·         świadomie realizujących określony program badawczy,

·         solidarnych w zasadniczych kwestiach

·         mających zaplecze instytucjonalne

-          Musi podejmować próby integracji dyscyplin naukowych: historia, filozofia, pedagogika, (odmawiali odrębności naukowej antropologii kulturowej uznając ja za dziedzinę socjologii, antypsychologizm=> w przypadku szkoły Durkheima)

-          2 główne szkoły – Parka - chicagowska i Durkheima- francuska

Szkoła Durkheima dominująca we Francji aż do polowy  XXw,

                               (socjologizm-powrócił jeszcze w USA w latach 60’)

I.                    Okoliczności powstania

a)       Otwrtość socjologii (zespól pytań, problemów, propozycji) Durkheima

       nie tworzyła zamkniętego systemu =>możliwość kontynuacji, uzupełnienia

b)       Kryzys we Francji => koncepcja D. Atrakcyjna dla młodych (często socjalistów) ludzi szukających nowej formuły społecznej reformy

c)       Sznasa na karierę socjologii w szkolnictwie wyższym

II.         Główne założenia

a)       Rozwój, modyfikacja, aktualizacja, teorii niepodważalnego autorytetu DURKHEIMA

b)       systematyczne umacnianie instytucjonalizacji

III.        „ L’annee sociologique” – Roczniki socjologiczne

a)       czasopismo, ośrodek informacji, współpracy i wzajemnej kontroli uzyskiwanych wyników, rozwijano w nim wiele idei i badań,

b)       tworzenie socjologii ogólnej opartej na wynikach szczegółowych badań prowadzonych według jednolitego planu przez socjologów i innych przedstawicieli nauk społecznych => kumulacja wyników etnologów , językoznawców itp.

c)       Prawnicy, pedagodzy, filozofowie politolodzy itp.

IV .      Przedstawiciele

- Marcel Mauss, Maurice Halbwachs, Henri Hubert , Marcel Granet

Polak Stefan Czarnkowski  - (  kult bohaterów - Święty Patryk)

- Różnice między przedstawicielami na tle zainteresowań a nie fundamentalnych kwestii  => podział wewnątrz szkoły według specjalizacji

·         Kontynuatorska działalność HALBWACHSA

Orientacja empiryczna w pracy (Les causes de suicide) badanie z zakresu socjologii miasta morfologii społ., socjologii ekon. i psychologii; jako jedyny członek szkoły durkheimowskiej zajął się obszernie problematyką klas społ.; inicjator badań nad pamięcią społ.; Społeczne ramy pamięci (1925, wyd. pol. 1969).

-           

·         Pamięć zbiorowa - polega na nieustannym rekonstruowaniu przeszłości przez pamiętający podmiot; „ram, w których umieszcza zapamiętane fakty dostarcza mu gr., do której przynależy; operuje czasem społecznym odmierzanym ważnymi wydarzeniami w życiu grupy

·         Klasy społeczne (La classe ouvriere)

-          jedna z bardziej oryginalnych teorii klas, prawie nieznana

-          Durkheim – socjologia solidarności, nie walki klas, podział pracy rozpatrywany w kat. Integracyjnych; świadomość grupowa = świadomość wspólna, grupy pośredniczą pomiędzy jednostką a społeczeństwem jako całością

-          Halbwachs : kryzys społeczny polega na nadmiernym ujednostkowieniu i wyobcowaniu wielkich gr. Ludzkich – klas upośledzonych

-          Społeczeństwo jako ognisko życia moralnego, problem polegał na tym,ze klasy w tym życiu uczestniczą w niejednakowym stopniu

-          Istnieje pewien zespół ogólnie uznanych wartości, ale dostęp do nich, ale dostęp do niech nie jest jednakowo otwarty i są gr. zmuszone okresowo opuszczać społeczeństwo; gr., które pozbawione możliwości życia zgodnie z wartościami społeczeństwa przestają je akceptować => klasa robotnicza

-          Badać w społeczeństwie hierarchie klas to badać rodzaje występujących potrzeb i stopień ich zaspokojenia, ( metoda budżetów rodzinnych

-          Przesunięcie problemu zróżnicowania kl., ze sfery stosunków produkcji (Marksa) do sfery konsumpcji.

-          Klasy społeczne – tworzące porządek społeczny => zjawisko ze sfery świadomości społecznej ( wewnętrznie sprzeczne byłoby przyjęcie kl., która sobie nie uświadamia swego istnienia)

·         Zmodyfikowany durkheimizm Maussa

-          Najbliższy współpracownik, przewodniczący Francuskiego Instytutu Socjologicznego,

-          Współautor rozprawy (O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji)

-          Postulat badania całościowych faktów społecznych – należy odtwarzać całość, nie abstrahować dzielić, należy ją odtworzyć w ruchu przelotnej chwili, gdy ludzie uzyskują świadomość siebie samych i swej sytuacji względem innych

-          Należy zwrócić uwagę na zjawiska społeczne, w których równocześnie wyrażają się razem różnego rodzaju instytucje – religijne, prawne, moralne

-          Przedmiotem badania powinny być – nie wydarzenia nie instytucje, lecz całe systemy, rozpatrywać „człowieka pełnego” istotę biologiczna(niezgodność, z Durkheimem) społeczna psychiczną

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl