39. Szkoła Durkheimowska, historia myśli socjologicznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
39. SZKOŁA DURKHEIMOWSKASzkoła
- Miejsce skupienia, w jakimś momencie czasu
- Grupa uczonych
· Przyjmujących paradygmat dotyczący pojmowania nauki,prowadzenia badań, dyskusji z innymi
· świadomie realizujących określony program badawczy,
· solidarnych w zasadniczych kwestiach
· mających zaplecze instytucjonalne
- Musi podejmować próby integracji dyscyplin naukowych: historia, filozofia, pedagogika, (odmawiali odrębności naukowej antropologii kulturowej uznając ja za dziedzinę socjologii, antypsychologizm=> w przypadku szkoły Durkheima)
- 2 główne szkoły – Parka - chicagowska i Durkheima- francuska
Szkoła Durkheima dominująca we Francji aż do polowy XXw,
(socjologizm-powrócił jeszcze w USA w latach 60’)
I. Okoliczności powstaniaa) Otwrtość socjologii (zespól pytań, problemów, propozycji) Durkheima
nie tworzyła zamkniętego systemu =>możliwość kontynuacji, uzupełnienia
b) Kryzys we Francji => koncepcja D. Atrakcyjna dla młodych (często socjalistów) ludzi szukających nowej formuły społecznej reformy
c) Sznasa na karierę socjologii w szkolnictwie wyższym
II. Główne założenia
a) Rozwój, modyfikacja, aktualizacja, teorii niepodważalnego autorytetu DURKHEIMA
b) systematyczne umacnianie instytucjonalizacji
III. „ L’annee sociologique” – Roczniki socjologicznea) czasopismo, ośrodek informacji, współpracy i wzajemnej kontroli uzyskiwanych wyników, rozwijano w nim wiele idei i badań,
b) tworzenie socjologii ogólnej opartej na wynikach szczegółowych badań prowadzonych według jednolitego planu przez socjologów i innych przedstawicieli nauk społecznych => kumulacja wyników etnologów , językoznawców itp.
c) Prawnicy, pedagodzy, filozofowie politolodzy itp.
IV . Przedstawiciele- Marcel Mauss, Maurice Halbwachs, Henri Hubert , Marcel Granet
Polak Stefan Czarnkowski - ( kult bohaterów - Święty Patryk)
- Różnice między przedstawicielami na tle zainteresowań a nie fundamentalnych kwestii => podział wewnątrz szkoły według specjalizacji
· Kontynuatorska działalność HALBWACHSA
Orientacja empiryczna w pracy (Les causes de suicide) badanie z zakresu socjologii miasta morfologii społ., socjologii ekon. i psychologii; jako jedyny członek szkoły durkheimowskiej zajął się obszernie problematyką klas społ.; inicjator badań nad pamięcią społ.; Społeczne ramy pamięci (1925, wyd. pol. 1969).
-
· Pamięć zbiorowa - polega na nieustannym rekonstruowaniu przeszłości przez pamiętający podmiot; „ram, w których umieszcza zapamiętane fakty dostarcza mu gr., do której przynależy; operuje czasem społecznym odmierzanym ważnymi wydarzeniami w życiu grupy
· Klasy społeczne (La classe ouvriere)
- jedna z bardziej oryginalnych teorii klas, prawie nieznana
- Durkheim – socjologia solidarności, nie walki klas, podział pracy rozpatrywany w kat. Integracyjnych; świadomość grupowa = świadomość wspólna, grupy pośredniczą pomiędzy jednostką a społeczeństwem jako całością
- Halbwachs : kryzys społeczny polega na nadmiernym ujednostkowieniu i wyobcowaniu wielkich gr. Ludzkich – klas upośledzonych
- Społeczeństwo jako ognisko życia moralnego, problem polegał na tym,ze klasy w tym życiu uczestniczą w niejednakowym stopniu
- Istnieje pewien zespół ogólnie uznanych wartości, ale dostęp do nich, ale dostęp do niech nie jest jednakowo otwarty i są gr. zmuszone okresowo opuszczać społeczeństwo; gr., które pozbawione możliwości życia zgodnie z wartościami społeczeństwa przestają je akceptować => klasa robotnicza
- Badać w społeczeństwie hierarchie klas to badać rodzaje występujących potrzeb i stopień ich zaspokojenia, ( metoda budżetów rodzinnych
- Przesunięcie problemu zróżnicowania kl., ze sfery stosunków produkcji (Marksa) do sfery konsumpcji.
- Klasy społeczne – tworzące porządek społeczny => zjawisko ze sfery świadomości społecznej ( wewnętrznie sprzeczne byłoby przyjęcie kl., która sobie nie uświadamia swego istnienia)
· Zmodyfikowany durkheimizm Maussa
- Najbliższy współpracownik, przewodniczący Francuskiego Instytutu Socjologicznego,
- Współautor rozprawy (O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji)
- Postulat badania całościowych faktów społecznych – należy odtwarzać całość, nie abstrahować dzielić, należy ją odtworzyć w ruchu przelotnej chwili, gdy ludzie uzyskują świadomość siebie samych i swej sytuacji względem innych
- Należy zwrócić uwagę na zjawiska społeczne, w których równocześnie wyrażają się razem różnego rodzaju instytucje – religijne, prawne, moralne
- Przedmiotem badania powinny być – nie wydarzenia nie instytucje, lecz całe systemy, rozpatrywać „człowieka pełnego” istotę biologiczna(niezgodność, z Durkheimem) społeczna psychiczną
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Pokrewne
- Strona startowa
- 39 TRUCKS & TANKS MAGAZINE, TRUCKS & TANKS MAGAZINE
- 39 RZECZOWNIK PNEUMA W INTERPRETACJI ŚWIADKÓW JEHOWY, ARTYKUŁY O ŚWIADKACH JEHOWY I INNE
- 39.Palmer Diana - Najlepszy prezent (2009) Tony&Millie, Palmer Diana, Long Tall Texans
- 39 - Kod ramki(1)(1), Ramki kody
- 39 Carpenter Leonard - Conan Renegat, #Conan
- 39 Znaczenie mokradeł w środowisku, kształtowanie środowiska
- 39 Boys - Jesteś szalona, kwitki, kwitki - poziome
- 38 39 407-pol-ed02-2005, Peugeot 407
- 39 - Pan Samochodzik i Wynalazek Inżyniera Rychnowskiego - Tomasz Olszakowski, Pan Samochodzik
- 3D FON OSEN, 3d fon osen
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- chaotyczny.htw.pl