3 EKONOMIKA MIAST I REGIONÓW(1),
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
EKONOMIKA MIAST I REGIONÓW
Miasto jest to większa jednostka osadnicza grupująca przede wszystkim ludność zatrudnioną w zawodach pozarolniczych.
Miastem nazywamy aglomerację w formie punktowej lokalizacji o charakterze pozarolniczym (A. Losh)
Miasto jest gminą miejską która musi spełniać następujące warunki: odznacza się przewagą zajęć przemysłowo-handlowych, ma fortyfikacje, rynek, sądownictwo i prawo lokalne (M. Weber) – definicja nieaktualna, wersja poprawiona:
Miasto jest gminą miejską, która powinna spełniać następujące warunki: odznacza się przewagą zajęć usługowo-handlowo-przemysłowych…
Rynek w obecnych czasach istnieje, aby budować tożsamość miasta.
Miasto to przestrzenne uporządkowanie indywidualnych elementów zabudowania środowiska oraz społeczeństwo, grupy, działalność gospodarcza i instytucje publiczne (L. Bourne)
Cechy miasta:
· Zwarte skupisko ludzkie (duża gęstość zaludnienia; najbardziej zaludnione województwo – śląskie, najmniej – warmińsko – mazurskie)
· Znaczny obszar zabudowy (odległość pomiędzy kolejnymi zabudowaniami są niewielkie)
· Zróżnicowanie zawodowe – społeczna heterogeniczność (im miasto ma wyższą pozycję w podziale administracyjnym, tym częsciej można trafić na wyspecjalizowane usługi)
· Zróżnicowanie zabudowy (rezultat różnorodności funkcji, np. wysokość budynku; stać miastowych na budynki specjalne, np. spodek w Katowicach)
· Przewaga grup wtórnych nad pierwotnymi
· Przewaga kontaktów rzeczowych nad kontaktami osobistymi
· Odmienne w stosunku do wsi zarysy demograficzne miejskich społeczności (w miastach mniej dzieci, ludzie w miastach żyją dłużej)
· Miejski styl życia
Zasady delimitacji miasta:
· System prawny państwa, który nadaje jednostce osadniczej prawa miejskie, gdy spełnia kryteria zgodne z obowiązującym ustawodawstwem
· Cechy mieszkańców miasta, potwierdzone stylem życia i rodzajem działalności stanowiącej ich utrzymanie
· Gęstość zaludnienia, determinująca granice miasta według rozmiarów obszaru zamieszkania dużej grupy ludzi na względnie małej powierzchni
· Gęstość zabudowy, przejawiająca się w niewielkich odległościach między budynkami, doprowadzając do ich nagromadzenia na stosunkowo małej powierzchni
· Intensywny charakter wykorzystania terenu, widoczny w wielokondygnacyjnym budownictwie i dążeniach do ścisłej korelacji pomiędzy rodzajem działalności podejmowanej na określonym obszarze i zyskami z niej
· Występowanie renty budowlanej, która nadaje transakcjom przeprowadzonym na rynku nieruchomości charakter działań uzależniających przede wszystkim cenę od miejsca lokalizacji obiektu w stosunku do stref funkcjonalnych, determinując ostateczną granicę miasta w miejscu jej zrównania z rentą rolną
Czynniki miastotwórcze:
· Przyrodnicze – sprzyjające warunki życia ludzi: woda, klimat, wiatry, nasłonecznienie, warunki fundamentowania itp.
· Militarne – (tylko historycznie) dobre warunki obronne, możliwość kontrolowania bezpieczeństwa otaczających miasto terenów wiejskich
· Ekonomiczne – surowce naturalne, warunki prowadzenia działalności handlowej, zakłady przemysłowe (duże przedsiębiorstwa), rynek dla świadczenia usług
· Komunikacyjne – położenie przy szlaku, drodze, miejscu przeprawy, brodzie, linii kolejowej, nad żeglowną rzeką, w miejscu nadającym się do zbudowania portu, itp.
· Administracyjne – decyzja o charakterze politycznym, wyznaczająca konkretne miejsce lokalizacji, spełniające pożądane warunki
Rodzaje miast
Kryterium
Rodzaje miast
Wielkość miast wg. Liczba mieszkańców
Bardzo małe – do 5000
Małe – do 20000
Średnie – do 100000
Wielkie – do 500000
Największe – powyżej 500000
Wielkość miasta – wg powierzchnia
Wielkie, średnie, małe
Funkcje miejskie: dominująca działalność
Przemysłowe, handlowe, usługowe, turystyczne, rekreacyjne, siedziby władz, ośrodki kultu religijnego, centra życia artystycznego, naukowego, portu, itp
Dynamika rozwoju – poziom aktywności funkcji miastotwórczych
W fazie tworzenia nowych funkcji, rozwijające się, w fazie stagnacji, w fazie odbudowy funkcji
Miejsce w podziale administracyjnym państwa
Stolica, miasta wojewódzkie, miasta na prawach powiatu, miasta siedziba władz powiatowych, gminy miejskie
Funkcje miejskie – „każda działalność społeczno – gospodarcza wykonywana w mieście, niezależnie od jej rangi ekonomicznej i przestrzennej, rozpatrywana zarówno z punktu widzenia tego miasta, jak i systemu osadniczego, w skład którego ono wchodzi” (A. Suliborski)
Typy dziejowe miast:
lMiasta stanowiące skupienia rodów – powstawały przede wszystkim w starożytności w oparciu o więź etniczno – terytorialną, posiadały samoistnośćllMiasta- kolonie- powstawały w oparciu o wcześniejszą zbiorowość miejską, np. kolonizacja starożytnej Grecji, Ameryka, AustraliallGrody i miasta przy grodachllMiasta porotwe i handlowellMiasta górnicze i przemysłowellMiasta – ośrodki kultury i życia artystycznegollMiasta administracji publicznej (budowane na stolicę)llMiasta rekreacyjne i rezydencjonalne (miasta, gdzie wydaje się pieniądze, miasta „drugich domów”.)llMiasta mieszane – w dużych miastach nie da się określić jednej funkcji.lZa podstawową klasyfikację funkcji miejskich uznaje się charakter działalności realizowanych na ich obszarze. Wyróżnia się:
· Funkcje zewnętrzne (egzogeniczne, miastotwórcze, podstawowe) – działalności realizowane przez podmioty zlokalizowane na jego obszarze i pozostałych użytkowników miasta, których rezultaty przeznaczone są na rynek pozamiejski, są odpowiedzią miasta na potrzeby zgłaszane przez nabywców nie będących jego mieszkańcami.
· Funkcje wewnętrzne (endogeniczne, obsługowe, uzupełniające) – działalności podejmowane dla stworzenia pożądanych warunków życia mieszkańców miasta i prowadzenia działalności gospodarczej w mieście. Nabywcami dóbr i usług są mieszkańcy, ich siła nabywcza określa rozmiary funkcji i ich cechy, w tym pożądane standardy, oryginalność, luksusowość.
Teoria bazy ekonomicznej – jej założeniem jest istnienie dwóch funkcji wewnętrznych i zewnętrznych. Miasto rozwija się wówczas, gdy funkcje zewnętrzne przewyższają funkcje wewnętrzne.
Użytkownik miasta jest to podmiot korzystający z urządzeń istniejących w mieście. O przynależności do grona użytkowników miasta decydują przede wszystkim:
· Funkcje realizowane przez miasto i w mieście
· Istniejące zagospodarowanie
· Ogłoszone zamierzenia rozwojowe miasta ( dotyczy planów zagospodarowania miasta)
Rodzaje użytkowników miasta:
lMieszkańcy – w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym (walory użytkowe, praca, obsługa; potrzeby każdej z grup różnią się)llWładze lokalne (użytkownik czynny)llJednostki gospodarcze, które jako całość działają w mieście lub mają w nim zarządy: państwowe, komunalne, prywatne, spółdzielnie.llOrgany administracji i przedstawicielstwa władz ponadlokalnychllInstytucje – związki zawodowe, stowarzyszenia, kluby, partie politycznellOrganizacje społeczne o charakterze lokalnym – stowarzyszenia mieszkańców, związki o charakterze kulturalnym, prasa lokalna.llLudność spoza miasta – pracujący, uczący się w mieście, korzystający z usług miejskichllFilie miejskie jednostek gospodarczych z siedzibami poza miastem.lTeoria : każda działalność powoduje efekty zewnętrzne wpływające na warunki, w jakich działają inne jednostki (podmioty).
Efekty zewnętrzne są to materialne i niematerialne produkty, jakie otrzymuje wyróżniony podmiot (odbiorca) ze swojego otoczenia, bez rekompensowania z jego strony kosztów ich wytwarzania, przy założeniu, że odbiorca nie jest w stanie kontrolować i oddziaływać na rozmiary działalności jednostek tworzących to otoczenie (nadawców).
Cechy efektów zewnętrznych:
· Odbiorca otrzymuje je bezpłatnie
· Są produktem ubocznym działalności nadawcy (są kontrolowane przez nadawcę)
· Zmieniają warunki funkcjonowania podmiotów, choć nie są wynikiem ich woli i decyzji
· Wymuszają zmiany działalności (jej cech w celu przystosowania się i uwzględniania zmian warunków)
· Koszty ich wytwarzania ponosi podmiot nabywający produkt nadawcy
Mogą być wynikiem:
· Celowego działania władz i instytucji publicznych w przypadku dostarczania dób publicznych
· Świadomego zastępowania mechanizmu rynkowego metodami administracyjnymi by stworzyć określone sprzyjające warunki działania
Internalizacja efektów – proces zmiany efektów zewnętrznych na koszty u odbiorców korzyści.
Np. Szwajcaria zabroniła wjazdu na teren kraju bez katalizatorów. Internalizacja przez system cenowy (rekompensata) i kosztowy (np. ekrany dźwiękochłonne – wkalkulowane w koszty autostrady).
Dobra publiczne (mają cechy efektów zewnętrznych):
· Nieodpłatne lub częściowo odpłatne
· Rozmiary ich podaży stanowią argument funkcji użyteczności każdego obywatela (tyle miejsc w autobusie ile osób chce jechać)
· Ich spożycie przez jednostkowego konsumenta nie ogranicza ilość tych dóbr dostępnej dla innych
· Jednostka może zaspokoić więcej niż jednego konsumenta, a dodatkowy nie redukuje ilości dostępnej dla innych
· Są przedmiotem zainteresowania każdego obywatela, nawet jeśli nie korzysta z nich osobiście
· Żaden konsument nie może być wykluczony z korzystania z niego (dobro w pełni publiczne)
· Dobra publiczne są finansowane ze środków publicznych
· Koszt wytworzenia nie daje się przypisać do odbiorcy w długim okresie
· Istnieją tylko dla określonego przedziału czasu, aż wzrost liczby użytkowników nie wywoła wykluczalności i konkurencyjności
Dobra publiczne w mieście:
· Niemobline
· Niepodzielne i geograficznie zlokalizowane
· Wynikają z kombinacji elementów systemu miasta i koncentracji przestrzennej majątku produkcyjnego, usług, struktur administracyjnych i instytucjonalnych
7
Korzyści aglomeracji – pożytki płynące ze skupienia na niewielkiej przestrzeni miejskiej znacznej grupy ludzi, jednostek gospodarczych i instytucji
Bezpośrednią przyczyną ich wystąpienia jest bliskość działania wielu podmiotów przyczyniająca się do zmiany warunków funkcjonowania każdego z nich.
Występują w postaci:
· Korzyści skali – znaczna ilość podmiotów w mieście daje szanse na obniżenie przeciętnych kosztów produkcji dóbr lub świadczenia usług spowodowanych wzrostem ilości wytwarzanych jednostek
· Korzyści lokalizacji – wynikają z działalności w sąsiedztwie innych podmiotów, co zmniejsza jej koszty(wspólna infrastruktura, wyspecjalizowani kooperanci, placówki edukacyjne, itp.)
· Korzyści urbanizacji – wynikają z lokalizacji działalności w pobliżu podmiotów, których istnienie i funkcjonowanie umożliwia działalność bądź zmniejsza jej koszty (szczególni odbiorcy, firmy handlowe, usługowe, powiązania transportowe, różnorodny rynek pracy, przedsiębiorstwa komunalne itp.)
Korzyści urbanizacyjne:
· „wytwarza” je miasto, dzięki posiadaniu specyficznych cech miejskich
· Są jednym z rodzajów korzyści, jakie dostępne są użytkownikowi miasta, oprócz takich, jak korzyści skali, lokalizacji, protekcyjna polityka władz lokalnych itp.
· Mają one charakter efektów zewnętrznych, korzystający z nich otrzymują je bezpłatnie, jako rezultat obecności w przestrzeni miasta
· Podmioty działające w mieście zabiegają o korzyści urbanizacyjne, gdyż ich wpływ na koszty działalności bądź uzyskanie zysków może być znaczny
· Są szerszym ujęciem pojęcia korzyści urbanizacji, które sprowadzało zagadnienia atrakcyjności miasta do rezultatów bliskości działania różnych podmiotów
· Zawierają w swej treści pozytywny wpływ wszystkich cech miasta, ujmują oddziaływania o charakterze społecznym, politycznym, przyrodniczym, historycznym itp.
· Obejmują wszystkie grupy użytkowników, każdy potencjalnie je wykorzystuje, a większość w nich właśnie dostrzega sens swej obecności w mieście
· Mają w zasadzie charakter powszechny, to znaczy występują w każdym mieście, wszędzie i zawsze jest dostępny ich „podstawowy” zbiór, złożony z walorów przestrzeni miejskiej i skutków różnych relacji jej użytkowników
· Indywidualność korzyści urbanizacyjnych w konkretnym mieście wynika z jego pozycji w hierarchii miast
· Są zasobem, który użytkownik może wykorzystać, ale będąc w mieście najczęściej otrzymuje je bez względu na to, czy są mu potrzebne (dobro o charakterze nie fakultatywnym)
· Większość korzyści urbanizacyjnych jest nierównomiernie rozmieszczona w przestrzeni miejskiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona startowa
- 3 regiony terytorialne, Różności
- 4(1), psychologia1
- 3948, Big Pack Books txt, 1-5000
- 4-schemat opisu, Nauczyciel mianowany
- 397 - Kod ramki - szablon(1), % 1 KODY -RAMKI -OBRAZKI %, % 7 KODY -RAMKI Z INTERNETU %
- 4,
- 3963, Big Pack Books txt, 1-5000
- 38(1), psychologia1
- 4, Obrona - pytania
- 3734, Big Pack Books txt, 1-5000
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- przykominku.pev.pl