40 styczeń 2005, Magazyn Rajdowy WRC

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SPIS TREŚCI
Kolcem, piwem i solą
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
O tym co wydarzyło się na Cieszyńskiej Barbórce
zapewne wszyscy wiedzą (jeśli nie, odsyłam do relacji
na stronie 14). Na internetowe fora spadła w tej sprawie
lawina komentarzy. Z początku dość wyraźnie kryty-
kowano postawę zawodników, później, po publikacji
wyjaśnień Michała Sołowowa, zdania były już mocno
podzielone, a nawet szala głosów przechyliła się na
niekorzyść działaczy. Nawiasem mówiąc, panu Micha-
łowi można pogratulować poważnego potraktowania
kibiców. To była dobra szkoła public relations. Gdyby
działacze umieli go stosować, być może przy każdej
możliwej okazji nie dostawaliby od opinii publicznej
– a raczej kibicowskiej – po głowie.
Moim (bardzo skromnym) zdaniem krytyka w tej
sprawie należy się wszystkim po kolei. Najpierw
zawodnikom. Złamanie przepisów było ewidentne,
wykluczenie w stu procentach słuszne. Próby
negocjowania z sędziami jakiegoś „przymykania
oka” wyglądają fatalnie i przywodzą na myśl afery,
o których co chwila czytamy na pierwszych
stronach gazet. Prawo i rajdowe zasady powinny
być identyczne dla wszystkich. Tak samo dla wice-
mistrzów Polski, tak samo dla zawodników z końca
stawki. Koniec kropka. Zresztą nie chodzi tylko
o naruszenie jakiś papierowych paragrafów, ale
o wymiar czysto sportowy. Przecież oesowe wyniki
„trzech tenorów” szły w świat (były w internecie). Dla
nieświadomych sprawy kibiców spojrzenie w tabelę
byłoby oczywiste – „Ci to są goście! Objeżdżają
innych jak chcą”. A tak mogłoby być, gdyby plan
wycofania się przed metą doszedł do skutku, a oesy
2, 3 i 4 nie zostały posolone. Nie sądzę, aby któryś
z zawodników napisał wówczas list: „Drodzy kibice,
nie porównujcie naszych czasów z konkurentami,
bo my jechaliśmy na kolcach”.
To że czołówka startowała jako „goście” nie ma
tu żadnego znaczenia. To przecież nadal uczest-
nicy rajdu, którym mierzy się czasy. Gdyby załogi,
które traktowały „Cieszynkę” jako trening, jechały
przykładowo jako zerówki, wtedy sprawa byłaby
zupełnie inna.
Działacze też nie są bez winy. Czy można
było się wystarać o zgodę na kolce, tego nie
wiem. Ale pewnie należało o nią walczyć, bo
przecież wiadomo, że rajd rozgrywany pod koniec
listopada w podgórskim terenie może okazać się
„zimowym”. Skoro zgody nie było, a nawierzchnia
na pierwszym oesie była bardzo niebezpieczna, to
trzeba było próbę odwołać. Tak się robi na świecie.
No i jeszcze sprawa badania alkomatem. Ja wiem,
że przewodniczący ZSS był „trzeźwy jak dziecko”,
co niepodważalnie stwierdziła policja. Ale czy tak
wysokiemu funkcjonariuszowi w trakcie rajdu
(można powiedzieć w godzinach pracy) wypada
siedzieć przed kuflem piwa? Chyba powinno się
mieć trochę więcej wyczucia sytuacji.
I jeszcze jedna sprawa, o której w internecie już nikt
nie dyskutował. Jedna z ekip (która? - rozwiązanie
zagadki na stronie 15) wysypała na trasę wiele ton
soli. W sytuacji zakazu kolców można by głośno bić
brawo, bo przecież rozpuszczony lód to większe
bezpieczeństwo. Jest tylko jedno „ale”. Dlaczego
o soleniu z piątku na sobotę nie poinformowano
innych załóg? Na szybszych partiach – jak wyjaśnił mi
jeden z zawodników – informacja o tym czy może być
lód czy nie, ma kolosalne znaczenie dla tempa jazdy.
A więc znów nierówne szanse. Trasę przygotowano
pod siebie. Aż strach pomyśleć, gdy komuś przyjdzie
do głowy przygotować sobie oesy w inny sposób.
Kończę, bo i tak już nieźle się wszystkim narażam.
Pierwszy zapewne przestanie mnie lubić nasz re-
dakcyjny grafik, który z powodu mojego gadulstwa
będzie musiał zmienić układ strony ze spisem treści.
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!
60
Magnetyzery
Wątpiliśmy w ich skuteczność,
więc postanowiliśmy je przetestować na własnym aucie
ROZMAITOŚCI
7
Z kraju…
Leszek Kuzaj ma już zapięty budżet na przyszły sezon
RAJDOWE GRANIE
9
… i ze świata
Colin McRae odrzucił propozycję Skody
62
Colin McRae Rally 2005
Prawdę mówiąc, jesteśmy nieco rozczarowani…
IMPREZY
14
Cieszyńska Barbórka
Staniszewski najszybszy.
Nivette zwycięża. Jarek zdobywa puchar.
Bębenek, Gabryś i Sołowow wykluczeni
20
Barbórka
Kuzaj wygrywa. Andreucci najszybszy na Karowej
VARIA
64
Giełda sprzętu rajdowego
Od dziś wszystkie ogłoszenia z cenami!
66
Strefa Zgniotu
Wojtek Walczuk o rajdowych kalendarzach.
I to nie tych ze zdjęciami
36
Carlos Sainz odchodzi
Wystartował w 194 eliminacjach
RSMŚ. Zwyciężał 26 razy
38
Rozmowa: Janusz Szerla
„Zawodnik próbujący
wymuszać na sędziach pewne decyzje powinien jasno usłyszeć, że
nie ma takiej możliwości…”
40
Dytko Rent Evo II
Rajdowa wypożyczalnia Pawła Dytki
przeniosła się do nowej, większej siedziby
42
Wyścigowy sezon Roberta Kubicy
- To nie tak
miało być – kwituje najlepszy polski kierowca wyścigowy
53
Czopik odpowiada
Tym razem mniej pytań, ale jedno
dłuższe. I to wcale nie najprostsze…
Wydanie 40 [styczeń]
17 grudnia 2004
Redakcja:
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet:
www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół:
Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Michał Niezbecki
Współpraca:
Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Wojciech Jurecki, Dominik Kalamus,
Marcin Kaliszka, Grzegorz Kozera, Jacek Mazur,
Łukasz Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy:
tel. (032) 251-70-86, e-mail: reklama@wrc.net.pl
Prenumerata:
www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta:
Anna Kania
Druk:
Poligrafia S.A.
Wydawca:
WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce:
Artur Bysiek
ŚWIAT RAJDÓW
SAMOCHODY
26
PCWRC i Junior WRC
Starty w obu cyklach są coraz
droższe, a szanse dostania się do „fabryk” coraz mniejsze
30
Rozmowa: Tomasz Czopik
„Jest na Leszka recepta
– trzeba go cisnąć, a on wówczas potrafi sobie sam zaszkodzić…”
32
Rozmowa: Michał Kościuszko
„Pracuję z osobą, która uczy mnie zachowania przed kamerą czy
choćby właściwego wysławiania się w czasie wywiadów…”
34
Galeria WRC
Jaskłowski/Karpowicz | Polski Fiat 125p Monte
Carlo | Rajd Barbórka 2004
46
Maluch potwór
Seryjne Fiaty 126p miały 24 KM mocy.
Auto Pawła Kopacza ma aż 44,5 KM!
48
Mitsubishi Lancer 2.0 Sport
To brat modelu
Evolution. Ale na pewno nie bliźniak
50
Pucharowy Golf TDI
Obszernie prezentujemy auto,
które ma zdominować polskie tory wyścigowe w najbliższych
trzech latach
TECHNIKA
54
Budujemy rajdowego Opla Astra GSI 16V
Przewodnik od A do Z. Co zrobić i za ile?
58
Zaciski
To nieodłączna część tarczowych hamulców.
Mogą mieć jeden tłoczek albo… nawet dwanaście
UWAGA !!!
41 numer WRC ukaże się w piątek
28 stycznia po Rajdzie Monte Carlo
WRC
3
4
WRC
fot. Grzegorz Kozera
Cieszyńska Barbórka miała trzech zwycięzców:
Zbyszek Staniszewski (na zdjęciu) wygrał wśród „gości”,
Filip Nivette wśród zawodników Pucharu PZM,
a Sławomir Jarek przypieczętował zdobycie pucharu
w całorocznym cyklu. Niestety, nie to było tematem
komentarzy po rajdzie. A wszystko zaczęło się
od zimowej aury…
relacja z Cieszyńskiej Barbórki
| strona 14
WRC
5
ROZMAITOŚCI
Ten puchar
Zbyszek Staniszewski
otrzymał za zwycięstwo
w Cieszynie.
Czy z eliminacji RSMP
będzie wracał
z podobnymi?
Kormoran w
Pucharze PZM
?
Stanik do
N4
Automobilklub Olsztyński nie chce
rezygnować z organizacji rajdu Kor-
moran, mimo że w cyklu RSMP zastąpi
go Rajd Polski. Działacze chcą, aby
impreza stała się rundą Pucharu PZM.
Według nich najlepszym terminem
dla Kormorana w nowej formule
byłby maj, bo wówczas do Olsztyna
zjechałaby cała krajowa czołówka,
aby spróbować swoich sił na szutrze
tuż przed czerwcową imprezą wyższej
rangi.
Zbyszek Staniszewski
planuje starty w przyszłym
sezonie mistrzostw Polski za kierow-
nicą auta klasy N4. Rajdową bronią
37-latka z Olsztyna będzie Mitsubishi
Lancer. Podczas Rajdu Zimowego
oraz w dwóch imprezach szutrowych
ma być to jego wysłużona „szóstka”.
Na rajdy asfaltowe Stanik być może
wypożyczy Lancera Evo VII. Nie jest
jednak tego pewien.
– Nie chcę
składać deklaracji bez pokrycia. To
jakim samochodem ostatecznie pojadę,
będzie zależało od finansów mojej firmy

powiedział zwycięzca Cieszyńskiej
Barbórki. Olsztyński kierowca dodał
też, że nie zdecydował się na ofertę
odkupienia od Krzysztofa Hołowczyca
jego N-grupowego Subaru Impreza.
(wg)
(wg)
Kulig
Forever
Kulig Forever
– to nazwa wystawy
fotograficznej, która 11 lutego zosta-
nie otwarta w Nowohuckim Centrum
Kultury w Krakowie. Jej pomysłodaw-
cą jest Robert Magiera – krakowski
dziennikarz motoryzacyjny i długo-
letni przyjaciel tragicznie zmarłego
rajdowca.
– Na fotografiach pokażemy
przebieg kariery Janusza – od pierw-
szych startów maluchem, aż po czasy
Mitsubishi Lancera –
wyjaśnił Magiera.
Wystawę finansują dawni przyjaciele
oraz sponsorzy trzykrotnego rajdowe-
go mistrza Polski. O dziwo, zabrakło
wśród nich firmy Mobil, która nie
wyraziła zainteresowania przedsię-
wzięciem. W późniejszym terminie
wystawa ma zawitać także do innych
miast Polski.
Dobry pomysł
Kuchara
Wystawa zostanie otwarta na dwa
dni przed rocznicą śmierci Janusza
(wg)
PG Andersson
w Polsce
fot. ww.kuchar.net
Bartek Latawski z Baru VIP świetnie radził sobie
w roli rajdowego komentatora
fot. www.mcklein.de
Co zrobić, by za darmo pokazać
logo swoich sponsorów kilkumilio-
nowej publiczności? Odpowiedź na to
pytanie zna Tomek Kuchar. Wrocławski
kierowca na swoje testy przed war-
szawską Barbórką zaprosił telewizyjną
ekipę Baru VIP. Jeden z uczestników
programu, Bartek Latawski, debiutując
w roli reportera przygotował relację
z jazd, która następnego dnia została
pokazana w Polsacie. Latawski był
również w Warszawie, gdzie nakręcił
materiał z Barbórki. Trzy dni po zakoń-
czeniu rajdu został on wyemitowany
w Barze VIP, który wśród widowni cie-
szy się dużą popularnością.
– To był
strzał w dziesiątkę. Nasi ludzie od mar-
ketingu wykonali kawał dobrej roboty.
Dawno już rajdowych samochodów
nie oglądały trzy miliony telewidzów

chwalił się Tomek Kuchar.
Per-Gunnar Andersson, aktualny
mistrz świata Junior WRC, będzie
gościem specjalnym warszawskiego
Rally Show 2005. Impreza obędzie
się pod koniec stycznia w stołecznym
centrum Expo XII. Oprócz spotkania
z PG atrakcją dla zwiedzających mają
być sportowe samochody. Zobaczymy
m.in. Subaru Imprezę Leszka Kuzaja,
Suzuki Ignis Grzegorza Grzyba i Fiata
Punto Sebastiana Frycza. Organizator
– Automobilklub Rzemieślnik – liczy
także na pojawienie się Roberta
Kubicy ze swoją Dallarą Formuły 3 oraz
Macieja Stańco i Rafała Janusa – posia-
daczy wyścigowego Saleena. Wystawa
będzie też okazją dla władz Polskiego
Związku Motorowego do wręczenia
zawodnikom mistrzowskich szarf za
osiągnięcia w sezonie 2004.
(wg)
(wg)
6
WRC
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl