4-latki maj, PLANY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc maj –

4 latki

 

 

I TEMAT: ZWIERZĘTA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM – ŻABA

 

1.      Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt np. skoki żabek – wskakiwanie  obunóż do koła (kałuży), zeskoki w głąb, na miękkie podłoże z wysokości do 50 cm (zależnie od indywidualnych możliwości).

2.      Prace użyteczne. Wykonywanie prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, próby zaobserwowania zachowania żaby.

3.      Rozmowa połączona z bezpośrednią obserwacją żaby. Zapoznawanie się z wyglądem żaby, sposobem poruszanie się, charakterystycznym głosem i sposobem odżywiania. Dowiadywanie się o pożyteczności żaby.

4.      Słuchanie wiersza I. Salach „Żabka”. Ukazywanie trybu życia żaby – na lądzie i w wodzie. Wdrażanie do szanowania przyrody – niewyrządzanie żabom krzywdy.

5.      Słuchanie opowiadania I. Salach „Przebudzenie żabek” ilustrowanego pacynką i obrazami. Ukazanie trybu życia żaby: zapadanie w drzemkę zimową, składanie jajeczek, zapoznanie z ulubionym pokarmem, uświadomienie funkcji barwy ciała (ochrona przed bocianem).

6.      Zabawa ortofoniczna „Żaby i bociany”. Przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „re re kum”, „rech”, „kle”.

7.      Zabawa gramatyczna „Co widziałem w ogrodzie?”. Nazywanie czynności w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym. Oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiedzi.

8.      Oglądanie książek obrazkowych „Żabki i bociany”. Wyszukiwanie obrazków na zadany temat, próby rozpoznawania na nich zwierząt – określanie ich wyglądu.

9.      Ćwiczenie oddechowe „Trawa i wiatr”. Umiarkowane dmuchanie na bibułkową trawę. Prawidłowe wdychanie powietrza (nosem) i wydychanie (ustami) – rozwijanie pojemności płuc.

10.  Zabawa z loteryjką pod tytułem „Pary”. Zapoznanie się z określeniem „para”. Próby tworzenia par przez przedmioty w określony sposób należące do siebie (buty, kapcie). Zachęcanie do podejmowania zadań.

11.  Zabawa „Żabki”. Zapoznanie z liczebnikiem głównym „cztery”. Przeliczanie zbiorów złożonych z 2, 3, 4 elementów. Porównywanie liczebności dwóch zbiorów czteroelementowych. Rozwijanie motywacji do pokonania trudności.

12.  Wycinanie nożyczkami na temat „Żabka”. Wyklejanie kolorowym papierem konturów żaby, dokładne umieszczanie fragmentów papieru. Umiarkowanie nakładanie kleju na papier.

13.  Rysowanie białą kredą i węglem na betonie, asfalcie na temat dowolny, zainspirowane obserwowaniem przyrody w ogrodzie przedszkolnym. Operowanie różnymi formami linii zależnie od uchwycenia narzędzia, próby nazywania własnych wytworów.

14.  Malowanie farbami plakatowymi materiału przyrodniczego – kamyków. Próby pomalowania kamieni różnymi kolorami farb, utrwalenie znajomości barw. Rozmowy na temat kształtu kamieni.

15.  Układanie z tworzywa przyrodniczego na temat zwierzęta w ogrodzie przedszkolnym. Wykorzystanie do układania pomalowanych wcześniej kamyków, próby nazywania własnych wytworów.

16.  Słuchanie piosenki pt. „Bociek”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Rozpoznawanie melodii wcześniej poznawanych piosenek przez odpowiednie łączenie z nią czynności (np. „Będę kierowcą” – jazda samochodem). Sprawne ustawianie się w kole, w dwóch kołach na sygnał muzyczny.

17.  Opowieść ruchowa „Bociany i żabki”. Improwizacja ruchowa polegająca na swobodnym naśladowaniu różnych czynności i ruchów związanych np. z obserwacją otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie i szeregu.

18.  Zabawa inscenizowana do piosenki „Bociek”. Zapoznanie z nową zabawą, z rolami w niej pełnionymi. Zabawy i ćwiczenia rozwijające duże grupy mięśni – skoki, wymachy ramion. Ustawianie się w parach i luźnej gromadce zależnie od sygnału muzycznego.

19.  Zestaw zabaw ruchowych nr 17 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 96 - 97.

 

II TEMAT: „MOJA KOCHANA MAMUSIA, MÓJ KOCHANY TATUŚ”

 

lRozmowy w małych zespołach podczas zabaw dowolnych w kąciku „Kuchenka” i „Warsztat”. Podejmowanie w zabawie obowiązków mamy i taty.llSpacery w najbliższej okolicy. Obserwacja kobiet np. niosących zakupy, idących z dziećmi, pracujących w sklepie. Nieoddalanie się od grupy.llOpowiadanie pacynki „Mama ciężko pracuje” I. Salach. Dostrzeganie wkładu mamy w codzienne prace domowe. Zachęcanie do niesienia pomocy mamie w lekkich pracach.llRozmowy w małych zespołach „Co zrobimy dla mamy i taty?”. Obmyślanie sposobu sprawienia niespodzianki mamie z okazji Jej święta. Mówienie umiarkowanym tonem głosu.llRozmowa przy gazetce tematycznej „Moja mama”. Przybliżenie postaci matki i jej codziennych obowiązków, wykonywanej pracy zawodowej. Dostrzeżenie jej trudu i wysiłku. Przekonanie o konieczności posłuszeństwa wobec rodziców.llSłuchanie wiersza I. Salach „Mama”. Ukazanie sposobu sprawienia radości mamie oraz formy składania życzeń. Okazywanie szacunku i miłości rodzicom.llRozmowa na temat historyjki obrazkowej nt. „Niespodzianka”. Ukazanie sposobu sprawienia mamie niespodzianki – przyniesienie kwiatów z ogrodu.llZabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicza „Co mi jest potrzebne?”. Rozróżnianie ruchów związanych z określoną czynnością oraz przydatności przedmiotów do ich wykonywania. Wzbogacanie słownika – nawy czynności i przedmiotów.llZabawa tematyczna „Nasza rodzina”. Odzwierciedlanie w zabawie doświadczeń zebranych w trakcie poznawania najbliższego otoczenia – przygotowanie posiłku, spacery z dziećmi, wspólne zabawy itp.llZabawa gramatyczna „Co robi mama?” – z wykorzystaniem obrazów. Nazywanie wykonywanych przez mamę czynności (czyta, pierze, ceruje, prasuje, sprząta itp.). Próby odpowiedzi na pytanie: Jak pomóc mamie?. Wytworzenie radosnej atmosfery podczas zabawy.llUkładanka obrazowa „Kwiaty”. Próby dobierania obrazków w pary na zasadzie podobieństw. Wypowiadanie się na temat oglądanych obrazków. llĆwiczenia oddechowe „Płatki róży”. Umiarkowane dmuchanie na bibułkowe kwiatki ułożone na chropowatej powierzchni. Zachowanie ładu i porządku podczas zabawy.llZabawa „Kwiaty dla mamy”. Porządkowanie zbiorów w zakresie czterech według ich liczebności wzrastającej i malejącej. Używanie określeń: „ o jeden więcej”, „ o jeden mniej”.llZabawa „Nasze zabawki”. Próby odwzorowywania i odtwarzania zbiorów z przeliczaniem w zakresie czterech. Wykorzystanie w zabawie liczebników. Samodzielne podejmowanie zadań.llLepienie z glinki lub masy solnej „Serduszko dla mamy”. Toczenie masy, formowanie kuli, spłaszczanie, nadanie kształtu serca. Ćwiczenie sprawności manualnych.llNakładanie gotowych elementów na papier „Kwiaty dla mamy”. Troska o estetyczne wykonanie pracy.llMalowanie farba plakatową serduszek wykonanych z glinki lub masy solnej. Zachęcanie do wykorzystania wielu kolorów farb.llRysowanie kredkami na temat „Bukiet”, zainspirowane oglądaniem kompozycji kwiatowych w albumach. Próba zaplanowania i rozmieszczania kompozycji na całej kartce papieru. Zachowanie porządku na stoliku podczas pracy.llZabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina – ćwiczenia ortofoniczne. Zapoznanie z nową zabawą „Ptaki” – ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „pi”, „kle”. Reakcja ruchowa na słyszany akompaniament np. bieg, podskoki, marsz.llOpowieść ruchowa „Z mamą w domu”. Odzwierciedlanie ruchem treści opowiadania nauczycielki.  Dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu, utrwalenie pojęć: wolno, szybko.llZapoznanie ze słowami i melodią piosenki „Dla mamy”. Ćwiczenie reakcji na melodię określonej piosenki. Maszerowanie w kole po usłyszeniu sygnału muzycznego.llUroczystość z okazji Święta wszystkich Matek i Ojców, na której prezentujemy przygotowany przez nas program artystyczny (piosenki, wiersze, tańce, upominki).llZestaw zabaw ruchowych nr 18 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 97.l

 

 

 

 

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl