4-latki marzec, PLANY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc marzec –

4 latki

 

 

I TEMAT: SUPER WIEWIÓRKA PRZYJACIÓŁKA OLI I KUBY – program PCK

Realizujemy kolejne spotkania z Olą i Kubą, przypominamy poprzednie spotkania wprowadzające nas w tematykę programu:

1.      Ola sama się ubiera – jak zapobiegać chorobom zakaźnym w okresie zimowym. Ubieranie się stosowne do pory roku.

2.      Ola Ratowniczek – nauka wzywania pomocy, korzystania z telefonów alarmowych w przypadku niebezpieczeństwa.

3.      Ola na placu zabaw – podstawy udzielania pierwszej pomocy przy urazach powstałych podczas zabaw.

4.      Ola dobrze się zachowuje – pomaganie osobom starszym, słabszym i młodszym dzieciom.

5.      Ola i obcy – niebezpieczeństwa w kontaktach z obcymi.

 

II TEMAT: „POZNAJEMY PRACĘ SPRZEDAWCY – SKLEP Z ZABAWKAMI”

lZabawa tematyczna „W sklepie zabawkowym”. Korzystania z zabawek w sposób niewywołujący hałasu, uznawanie praw do zabawy wszystkich dzieci.llSpacery w najbliższej okolicy. Oglądanie ekspozycji zabawkowych w sklepach, porównywanie ułożenia zabawek na wystawie z tymi, które są na półkach w sali.llZabawa tematyczna „Kupujemy zabawki”. Przyzwyczajanie dzieci do korzystania z pomocy nauczycielki przy realizacji swoich pomysłów w trakcie zabawy. Przestrzeganie ustalonych sposobów przechowywania zabawek w sali. Samodzielne sprzątanie u odnoszenie ich na miejsce po skończonej zabawie.llSłuchanie wiersza I. Salach „W przedszkolu”. Zapoznanie z koniecznością dbania o wspólne zabawki. Rozwijanie postawy współgospodarza naszego przedszkola.llRozmowa połączona z obserwacją „W sklepie zabawkowym”. Zapoznanie z wyglądem sklepu, z rodzajami sprzedawanych zabawek oraz z pracą ekspedientki (czynności, ubiór). Wdrażanie do kulturalnego zachowania się, używania form grzecznościowych.llSłuchanie wiersza I. Salach „Dyżurny”. Zapoznanie z obowiązkami dyżurnego w kąciku zabawek, wyglądem noszonego przez niego znaczka. llSłuchanie opowiadania I. Salach „W sklepie”. Zapoznanie z zachowaniem Basi w sklepie: używanie form grzecznościowych, uprzejme zachowanie się w stosunku do ekspedientki i mamy. Wdrażanie poszanowania zabawek – nawet tych mało atrakcyjnych.llZabawa ortofoniczna Z. Bogdanowicz „Uszatek w sklepie z zabawkami”. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „mru”, „wrr”, „fik-mik”.llZabawa gramatyczna „Nasze zabawki”. Próby określania cech zabawek za pomocą przymiotników. Porównywanie ich kształtu, wielkości, kolorów.llHistoryjka obrazkowa „Krzyś kupuje misia”. Próby układania historyjki obrazkowej złożonej z dwóch obrazków, spostrzeganie różnic i podobieństw między obrazkami. Budzenie wiary we własne możliwości.llOglądanie książek obrazkowych. Wyszukiwanie ilustracji na dany temat (zabawki), wypowiadanie się na temat oglądanych obrazków. Oglądanie książek w miejscach dobrze oświetlonych.llRozmowy indywidualne podczas zabaw dowolnych wybraną zabawką. Próby uzasadniania własnego wyboru, rozmowy o ulubionych zabawkach, Wzbogacanie zasobu słownictwa.llZabawa „W kąciku lalek”. Posługiwanie się liczebnikiem porządkowym – „pierwszy”, prawidłowe stosowanie go podczas zabawy.llZabawa „Samochody i misie”. Próby kolejnego wymawiania liczebników głównych w zakresie dwóch (przeliczanie elementów w zbiorach, tworzenie zbiorów dwuelementowych oraz odnajdywanie takich zbiorów). Rozumienie objaśnień nauczycielki.llZabawy konstrukcyjne na temat dowolny z wykorzystaniem klocków drewnianych na dywanie. Próby łączenia kilku elementów w całość, wypowiadania się na temat własnych budowli. Praca na wyznaczonej przestrzeni.llNaklejanie gotowych elementów geometrycznych na temat „Pajacyk”. Próby odtworzenia wyglądu zabawki przy użyciu układanki, umiarkowane nakładanie kleju na papier.llLepienie z masy solnej lub glinki plastycznej na temat „Kubek dla lalki”. Dzielenie masy na części, spłaszczanie, toczenie, drążenie otworów, ćwiczenie drobnych ruchów palców. Troska o czystość miejsca pracy.llMalowanie farbą plakatową na temat „Zaczarowane plamy”. Mieszanie kolorów farb przez nakładanie ich na papier i zaginanie kartki w połowie celem uzyskania kolorowych plam. Domalowywania szczegółów palcami. Nazywanie odciśniętych wzorów. Dokładne mycie rąk po pracy.llSłuchanie piosenki „Skarby przedszkolaka”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Zabawy uwzględniające zmiany rytmu, tempa, dynamiki i rejestru. Sprawne ustawianie się na zbiórki.llOpowieść słuchowa „Sklep z zabawkami”. Odzwierciedlanie ruchem opowiadania nauczycielki. Wprowadzanie prostych określeń charakteru muzyki – wesoła, smutna, skoczna. Stosowanie tych określeń podczas zagadek słuchowych. Szybkie reagowanie na sygnały muzyczne.llZabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina – zabawy ortofoniczne. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „wrr”, „sss” w zabawie „Jedziemy”. Ilustrowanie rysunkiem treści piosenki „Skarby przedszkola” dobieranie kolorów do wesołej muzyki.llZabawa ilustracyjna do piosenki „Skarby przedszkola”. Odzwierciedlenie melodii i rytmu piosenki prostymi elementami ruchu – klaskanie, obroty, podskoki, przysiady. Stosowanie zmian rejestrów przy zagadkach melodycznych. Szybka reakcja na słyszany akompaniament.l

23.  Zestaw zabaw ruchowych nr 13 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 75.

 

III TEMAT: „POSZUKUJEMY PIERWSZYCH ŚLADÓW WIOSNY”

 

lSpacery w najbliższej okolicy. Obserwowanie wiosennych zmian w bliskim otoczeniu przedszkola. Ubieranie odzieży stosownie do temperatury powietrza.llZabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacja budzącej się do życia przyrody – drzewa, krzewy, trawa. Nabywanie przeświadczenia o ważnym znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.llZabawa w kąciku teatralnym na temat „Zwierzęta budzą się wiosną”. Próby układania krótkich rozmów pacynek – zwierząt obudzonych przez wiosnę. llPrace użyteczne „Porządek w naszym ogrodzie”. Próby posługiwania się miniaturowym sprzętem ogrodniczym podczas czyszczenia (grabienia) ogrodu przedszkolnego, piaskownicy... Przestrzeganie ustalonych sposobów przechowywania narzędzi w ogrodzie.llRozmowa połączona z obserwacją „Szukamy wiosny”. Próby dostrzegania pierwszych zmian wiosennych w świecie roślin – krokusy, przebiśniegi, pąki liści na drzewach i krzewach oraz młode źdźbła trawy, w świecie zwierząt – powroty ptaków. Kształtowanie opiekuńczego stosunku do  roślin i zwierząt.llSłuchanie wiersza I. Salach „Pierwiosnek”. Dowiadywanie się o chronionych gatunkach roślin. Zapoznanie się z prostymi zjawiskami przyrodniczymi – wschodzenie roślin, rozkwitanie. Uwrażliwienie na piękno ojczystej mowy.llSłuchanie opowiadania I. Salach „Gniazdko”. Zapoznanie ze zmianami wiosennymi w świecie zwierząt – wylęganie się piskląt z jajek. Humanitarne obchodzenie się ze zwierzętami.llZgaduj – zgadula „Czy przyszła wiosna?” Rozpoznawanie oznak wiosennych” bocian, żaba, rośnięcie roślin, pisklęta – na podstawie czynności naśladowczych wykonywanych przez kolegów, wyszukiwanie ilustracji jako odpowiedzi.llZabawa ortofoniczna „Zwierzęta w ogrodzie”. Ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „kle”, „kum”, „pi” podczas zabawy.llHistoryjka obrazkowa „Roślinka”. Próby układania historyjek składających się z 3 obrazów. Wiązanie przyczyn i skutków – podlewanie nasion – wzrost roślin. Zachęcanie do podejmowanie prostych obowiązków.llPobudzanie do obserwacji roślin oglądaniem albumów pt. „Kwiaty”. Wyrażanie własnych spostrzeżeń na temat oglądanych ilustracji, próby nazywania znanych roślin. Udzielanie pojedynczych odpowiedzi.llUkładanka obrazkowa „Zwierzęta”. Próby dobierania obrazków parami na zasadzie podobieństwo np. dwa bociany, dwa wróble itp.llZabawa „Ptaki w gnieździe”. Odwzorowywania i odtwarzanie zbiorów z przeliczaniem w zakresie dwóch. Oczekiwanie na swoją kolej podczas zabawy.llZabawa „Śpiesz się do gniazdka”. Zapoznanie i posługiwanie się liczebnikiem porządkowym „Drugi”. Uważne słuchanie objaśnień.llLepienie z gliny z użyciem sznurków nt. „Płacząca wierzba” – zainspirowane oglądaniem wierzby podczas spaceru. Próby przedstawienia wyglądu drzewa, rozwijanie samodzielnych twórczych pomysłów.llMalowanie farbami plakatowymi nt. „Marcowe słońce”. Kształcenie umiejętności malowania grubych linii oraz wypełniania konturów farbą. Mieszanie farb celem uzyskania innych kolorów np. żółty i czerwony – pomarańczowy.llNaklejanie z użyciem gotowych elementów nt. „Materiał na sukienkę dla wiosny”. Ozdabianie pasków papieru fantazyjnymi wzorami ułożonymi z wybranych elementów, wypowiadanie się na temat własnych prac.llRysowanie białą kredą na ciemnym tle nt. „Brzoza”, zainspirowane oglądaniem drzewa podczas spaceru lub w ogrodzie przedszkolnym. Próby wyrażania własnych doświadczeń i spostrzeżeń, operowanie różnymi formami linii w zależności od uchwycenia kredy. Ostrożne posługiwanie się kredą ze względu na jej kruchość.llSłuchanie piosenki „Leci marzec”. Zapoznanie się z melodią i słowami. Określanie jej charakteru oraz zgodności melodii z tekstem. Zagadki słuchowe proponowane i wykonywane przez dzieci. Ustawianie się w dwuosobowych kółkach na sygnał muzyczny.llOpowieść ruchowa „Wiosna”. Dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu – imitowanie zabaw wiosennych – spacer, ucieczka z parasolem przed deszczem, skoki przez kałuże, jazda rowerem, - ćwiczenia uwrażliwiające na zmiany rytmu i rejestru. Uważne słuchanie sygnałów muzycznych w trakcie zabawy.llZabawa ilustracyjna do piosenki „Leci marzec”. Odzwierciedlanie ruchem rytmu melodii piosenki. Rozwijanie poczucia metrum podczas zabawy z akcentowaniem pierwszej miary taktowej. Wytworzenie radosnej atmosfery podczas zabawy.llSłuchanie piosenki „Wiatr i chmurki”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki – uchwycenie zmian dynamicznych: głośno – cicho. Ćwiczenia słuchu i rytmiczności w zabawie „Wiatr”. Oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabawy.l

23.  Zestaw zabaw ruchowych nr 14 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 75 - 76.

 

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl