4 pory roku - konspekt zajęć, scenariusze zajęć

[ Pobierz całość w formacie PDF ]



Temat:                                           Wiosna, Lato, Jesień, Zima – czas zabawy się zaczyna

 

Cele:

- Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania pór roku

- Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole

- Kształtowanie szybkiej i celowej reakcji, spostrzegawczości i orientacji

- Podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu poprzez wzmacnianie pozytywne

 

 



 

 

Czas trwania:                            60 minut

 

Miejsce:                                          Klasa lekcyjna lub sala sportowa

 

Nazwa zajęć

Treść

Czas

Forma

Materiały pomocnicze

Uwagi

Zajęcia organizacyjne

-sprawdzenie obecności

- przypomnienie zasad BHP, zasady fair play

- podanie tematu zajęć

- przygotowanie rekwizytów /przed zajęciami/

3 minuty

 

 

 

Zgaduj zgadula

Wprowadzenie do tematyki zajęć.  Zagadki dotyczące pór roku.

Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną  a tę porę zwiemy? (wiosną),

O jakiej porze roku zaczynają się wakacje? (lato),

Znowu przyszła do nas złoto-czerwona. Liście spadają wszędzie, dęby gubią żołędzie? (jesień),

Jaka to pora roku, kiedy biało jest wokół? (zima)

4 minuty

Zbiorowa jednolita

Teksty zagadek

 

„Słońce , deszcz , wiaterek i wicher”,

Zabawa z chustą animacyjną:

Słońce – dzieci trzymają chustę i kręcą się w kółko

Deszcz – wszyscy chowają się pod chustę

Wiaterek – podnosimy do góry i do dołu

Wicher – gwałtowne podnoszenie do góry i do dołu

6 minut

Zbiorowa  jednolita

Chusta animacyjna

 

„Fruwające motylki”

dzieci otrzymują kolorowe motylki,

które zakładają na ręce. Na podłodze rozłożone są kwiatki w takich samych

kolorach (czerwone, niebieskie, żółte), dzieci – „motylki” fruwają w rytm

muzyki, na przerwę w muzyce przysiadają na odpowiednim kwiatku (tyle

kwiatków ile dzieci).

10 minut

Zbiorowa jednolita

Motylki w 3 kolorach, kwiatki w tych samych kolorach co motylki

 

Mój rysunek przedstawia . . .

Przyporządkowanie elementów do odpowiednich okienek – pór roku. Dzieci

po kolei losują kartonik z charakterystycznym elementem z danej pory roku.

Podchodzą do odpowiedniego okienka i przypinają go. Po przypięciu cała

grupa sprawdza zgodność elementów z porą roku.

8 minut

Zbiorowa zróżnicowana

Obrazki przedstawiające róne pory roku

 

Rysujemy kwiatki

Ćwiczenia plastyczne. Uczymy się  rysować kwiatki mówiąc wierszyk za pomocą kilku kształtów. Przykładowy wierszyk „Jedno kółko tu, drugie kółko tam, jeszcze tylko kilka kresek i już kwiatek mam”.

4 minuty

Indywidualna

Kartki i ołówki lub kredki

 

Pani lato i słoneczko . . .

Uczestnicy trzymają chustę animacyjną i rozciągają, Pani Lato rzuca do środka piłkę- słońce. Pozostali starają się podrzucić za pomocą poruszającego się materiału to słoneczko jak najwyżej do góry tak, by nie upadło na ziemię.

4 minuty

Zbiorowa jednolita

Chusta animacyjna, piłeczka

 

Układanka

Dzielimy dzieci na 4 grupy. Każda grupa dostaje kopertę z pociętymi kawałkami obrazków. Zadaniem grupy jest ułożenie rozsypani i rozpoznanie co to za pora roku.

3 minuty

Grupowa zróżnicowana

4 koperty z pociętymi obrazkami przedstawiającymi pory roku

Każda grupa ma inna porę roku

Jesienne liście

Uczymy dzieci rozpoznawać liście i owoce z drzew. Mamy prawdziwe suche liście i pomagamy zapamiętać dzieciom ich wygląd opisując go i porównując do czegoś. Np. liść kasztanu i kasztany. Liść podobny jest do dłoni.

10 minut

Grupowa jednolita

Rysunki liści, liście suszone

 

Skojarzenia

Dzielimy dzieci na 4 grupy. Każda grupa dostaje brystol z napisaną porą roku i dzieci dopisują swoje skojarzenia. Na koniec sprawdzamy i odczytujemy na głos.

5 minut

Grupowa zróżnicowana

Brystol, długopisy

 

Podsumowanie

Czy wam się podobała zabawa? Jakie znacie pory roku? Podziękowanie za wspólna pracę J rozdanie dziecku kolorowanki dotyczącej każdej pory roku

3 minuty

Zbiorowa jednolita

 

 

 

str. 2

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl