4 XVI wiek właściwy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
XVI wiek
Włochy (cinquecento)
Styl pełnego renesansu ukonstytuował się na przełomie wieków i trwał do ok. 1525.
W latach 20-stych coraz większa popularność zdobywał manieryzm, w ramach którego powstała swoista, odrzucająca renesansową harmonię i naturalność estetyka. Na charakter sztuki XVI wieku olbrzymi wpływ miała działalność wielkich mistrzów – Leonarda da Vinci, Michała Anioła i Rafaela, których rozwiązania formalne powszechnie naśladowano. Twórczość artystów bazujących na ich stylach stanowiła najpopularniejszą i najbardziej rozpowszechnioną konwencję w malarstwie XVI wieku Odrębnym zjawiskiem powstałym w tym stuleciu była wenecka szkoła malarstwa, także oddziałująca na sztukę innych regionów.
W dziedzinie architektury rzeźby i malarstwa można spotkać dzieła o czysto renesansowym lub manierystycznym charakterze lub takie, które łączą nurty.
W sztuce XVI wieku wyróżnić można także nurt protobarokowy wyrażający się w istnieniu cech, które wyselekcjonowane i scalone w nową formułę stylową określały zasady sztuki XVII stulecia Pod koniec wieku, w malarstwie pojawiły się początki stylu barokowego.
Cechy sztuki cinquecenta (niezależne od opcji, w ramach których działali artyści)
Malarstwo i rzeźba
· koncentracja uwagi na figurze ludzkiej – w malarstwie - postać duża w stosunku do formatu obrazu,
· wirtuozeria rysunku skomplikowanych póz, doskonale oddany ruch, teatralność gestu (wymowność póz)
· typ dojrzałego, umięśnionego mężczyzny i kobiety o pełnych kształtach; podkreślenie konstrukcji ciała, widocznego pod szatą.
· godność i szlachetność form, wykluczenie pospolitych lub zbyt drastycznych uczuć, wykluczenie codzienności. Uznanie piękna fizycznego za przejaw piękna duchowego
· budowa form płynnymi, miękkimi liniami (krzywizny)
· popularność aktu kobiecego o alegorycznej wymowie. W rzeźbie widoczny typ antycznej Wenus
· spopularyzowanie motywów mitologicznych związane z rozwojem kultury dworskiej i zapotrzebowaniem na wystrój willi i pałaców; moda na rzadkie wymyślne tematy
· w malarstwie - scenograficzne tła
· w malarstwie - wpływ Leonarda da Vinci ( kompozycja figur na trójkącie, kontrasty światłocieniowe, sfumato
· w malarstwie - popularyzacja techniki olejnej na płótnie, odrzucenie złota
Architektura
· powszechna znajomość detalu antycznego, występowanie kolumn w różnych porządkach
· w pałacach miejskich – zachowana tradycyjna bryła z wewnętrznym dziedzińcem otoczonym krużgankami; detale w fasadach odstają od lica muru; zanik funkcji obronnych (okna w dolnej kondygnacji); bogaty wystrój wnętrz
· willa podmiejska – charakterystyczny typ budowli związany z rozwojem kultury arystokratycznej
Mistrzowie XVI wieku
Leonardo da Vinci (1452-1519)
· zajmował się malarstwem, architekturą, rzeźbą, anatomię (dokonywał sekcji zwłok), mechaniką i inżynierią, optyką, filozofią, muzyką, poezją, matematyką i geologią
· traktował malarstwo jako (podobnie jak naukę) jako metodę poznawania rzeczywistości
· uczył się w warsztacie Verrocchia. W 1472 zostaje członkiem florenckiego bractwa malarzy ().We Florencji powstaje Zwiastowanie, Pokłon Trzech Króli, Madonna Benoit, Portret Ginewry Benci
· 1481-1899 – pracuje w Mediolanie (tzw. pierwszy okres mediolański) w służbie Lodovica Moro z rodu Sforzów. Maluje Damę z gronostajem (portret Cecylii Gallerani), , Ostatnią Wieczerzę (refektarz klasztoru Santa Maria Della Grazie) i dwie wersje Madonny w grocie.
· 1500-1504 – drugi okres florencki – Mona Lisa, Święta Anna Samotrzecia, Bitwa pod Anghiari –(zniszczona) – rywalizacja z Michałem Aniołem w Palazzo Vechio
· 1506-1513 – w Mediolanie, po upadku Sforzów pełni funkcję malarza i inżyniera króla Francji Ludwika XII.
· 1513- 1516 przebywa w Rzymie
· 1516 – wyjeżdża do Francji na zaproszenie Franciszka I , umiera w Cloux koło Amboise – Święty Jan, Bachus.
Cechy malarstwa ( wg. Vasariego – Leonardo „nadał swym postaciom życie i oddech rozpoczynając styl , który nazywamy nowoczesnym” ( maniera moderna))
· sfumato - odrzucenie konturu, kształtowanie form światłocieniem o bardzo szerokiej skali, o łagodnych, delikatnych przejściach –– efekt powiązania obiektów z tlem, plastyczność i miękkość figur (Leonardo twierdził, że linia nie istnieje w naturze
· unikanie gwałtownych kontrastów, światło rozproszone
· monochromatyzm – w późnych dziełach nawet w partiach oświetlonych żadna barwa nie jest wyrazista
· zainteresowanie florą i fauną oraz zjawiskami atmosferycznymi (naturalistyczne podejście do przyrody)
· wyraziste gesty, mimika, pozy
· wyważone, doskonałe przemyślane kompozycje
· portret na tle pejzażu
Michał Anioł (1475-1564)
· uczył się malarstwa w pracowni florenckiego malarza Ghirlandaia, potem, do 1492 przebywa ł na dworze Wawrzyńca Wspaniałego z rodu Medyceuszy (Madonna przy schodach, Walka centaurów, drewniany krucyfiks dla przeora klasztoru augustianów ( w podzięce za umożliwienie prowadzenia studiów anatomicznych i sekcji zwłok)
· 1492 – wyjazd do Wenecji, potem Bolonii a w 1494 – do Rzymu
· 1498-1500 – Pieta – rzeźba wykonana na zamówienie francuskiego kardynała, posła króla Francji Karola VIII
· 1501-1505 – pracuje we Florencji - posąg Dawida, Madonna z Brugii, Bitwa pod Casciną (fresk na ścianie Palazzo Vecchio – rywalizacja z Leonardem da Vinci)
· 1505 – wyjazd do Rzymu, praca na zlecenia papieża Juliusza II ( Rzymie Michał Anioł wykonał obraz Święta Rodzina (Madonna Doni))
· początek ł realizacji papieskiego grobowca, który miał się składać z blisko 40 posągów. (Praca nad grobowcem trwała z przerwami 36 lat; po śmierci Juliusza II gigantyczny projekt ulegał kolejnym redukcjom - w końcu, w 1542 powstał przyścienny nagrobek w rzymskim kościele San Pietro in Vincoli. w którym stanęła figura Mojżesza (1515-16) oraz posągi Lei i Racheli. Dla grobowca Juliusza II przeznaczone były posągi Niewolników oraz Viktoria (figura serpentinata)
· sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej – 1508-1512 - sklepienie zwierciadlane - 40 m długości, 13 – szerokości, podziały na kwatery za pomocą iluzyjnej architektury i tronów z 12 postaciami proroków i sybilli. W głównych kwaterach – sceny z historii Genesis ze Starego Testamentu – (Oddzielenie światła od ciemności, Stworzenie planet, Stworzenie roślin i zwierząt, Stworzenie Adama, Stworzenie Ewy, Grzech pierwszych rodziców i wygnanie z Raju, Budowa arki Noego, Potop, Opilstwo Noego). W narożnikach – Judyta i Holofernes, Wąż miedziany, Historia Estery, Zabójstwo Abla. W lunetach – Przodkowie Chrystusa. Całość uzupełniają ignudi – figury nagich młodzieńców siedzących na gzymsach
· Kaplica Medyceuszy – wykonana w latach1520-1534, na zlecenie papieża Leona X – nagrobki Lorenza (figura Lorenza, Wieczór i Jutrzenka – alegoria życia kontemplacyjnego) i Giuliana (figura Giuliana, Noc i Dzień – alegoria życia aktywnego) Medici
· 1524 – projekt przedsionka biblioteki Laurenziana we Florencji (zrealizowany przez Ammanatiego i Vasariego w 1560)
· 1535 – papież Paweł III mianuje Michała Anioła nadwornych malarzem, rzeźbiarzem i architektem Watykanu
· plan bazyliki św Piotra(zrealizowany)
· projekt kopuły (zrealizowany po śmierci artysty)
· 1536 -1541 – Sąd Ostateczny na ścianie ołtarzowej w Kaplicy Sykstyńskiej (zlecenie Pawła III)
· Freski w Kaplicy Paolińskiej (Nawrócenie św. Pawła i Ukrzyżowanie św Piotra)
· Do okresu późnej twórczości Michała Anioła należy Pieta Florencka (1550-53). przeznaczona na własny grób. Ostatnim jest Pieta Rondanini
· W Rzymie Michał Anioł zaprojektował też trzecią kondygnację pałacu Farnese w Rzymie (1546-48) oraz uporządkował zabudowę Placu Kapitolińskiego (1536)
Cechy
· jedynym motywem (także w malarstwie) - figura ludzka - „Godność i moc człowieka, jego wzloty i upadki, namiętności i cierpienia – wszystko zostało powiedziane przez ciało”; mistrzowskie opanowanie anatomii
· w malarstwie - technika fresku (nieliczne tempery na desce na desce – Tondo Doni)
· Maniera grande (wielki styl)- brak szczegółów i ozdobników
· światłocień w malarstwie sprowadzony do modelunku figur (bez związku z kolorem).
W twórczości Michała Anioła widoczne są cechy renesansu, manieryzmu (figura serpentinata) i baroku (emocje, ekspresja, rzeźbiarski charakter architektury)
Rafael Santi (1483 – 1520) – zajmował się przede wszystkim malarstwem, ale także architekturą, był znawcą i konserwatorem starożytności. W jego malarstwie najpełniej wyraziły się cechy pełnego renesansu.
· urodził się w Urbino, kształcił w pracowni Pietra Perugina w Perugii. Po powrocie do rodzinnego miasta , zostaje mistrzem cechowym Urbino w 1500 roku . W 1504r maluje - Zaślubiny Marii – obraz wzorowany na dziele Perugina o tym samym tytule
(Urbino za panowania księcia Federigo de Montefeltre było w XV w. jednym z najważniejszych ośrodków kultury środkowych Włoch. Klimat intelektualny dworu preferującego ideały humanistyczne, opisany przez Baltasara Castiglione w „II Cortegiano" (Dworzaninie). Z miastem związani byli Piero della Francesco i Donato Bramante
· 1504 –1508 przebywa we Florencji – maluje liczne Madonny - Piękna Ogrodniczka, Madonna ze szczygłem...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Pokrewne
- Strona startowa
- 386. Lee Miranda - Gdzie ja miałam oczy, harlekinum, Harlequin Romance(1)
- 4 krok lista uraz i pretensji(1), Alkoholizm
- 4(1), psychologia1
- 39 - mini boss w nawiedzonym lesie, BS - Chaptery
- 38(1), psychologia1
- 401, BMW, BMW HANDY
- 3 KODAK udostępnianie i oznaczanie zdjęć, Instrukcje, KODAK C143
- 3h4, Kobiety, âąâśżKOBIETYâąâśż
- 4-12-2007, notatki michała
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- shanti.opx.pl