3ds max 9 2, 3ds max
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Animacja 3D od podstaw
Autor: Joanna Pasek
ISBN: 978-83-246-1102-7
Format: B5, stron: 464
Zawiera DVD
Wydawnictwo Helion
ul. Kociuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Rozpocznij fascynujĴcĴ przygodķ w ľwiecie grafiki 3D!
Szybka nauka podstaw tworzenia i modelowania obiektw 3D
Kreowanie postaci i projektowanie przestrzeni
Wykorzystanie owietlenia i innych efektw w filmie animowanym
Mylisz o tworzeniu w‡asnych animacji komputerowych? Postanowi‡e wykorzysta
niesamowite mo¿liwoci 3ds max 9? Zapewne wiesz, ¿e program ten pozwala nie tylko
tworzy trjwymiarowe obiekty graficzne i przetwarza je w najbardziej wyrafinowany
sposb, ale tak¿e opracowa kompletny film animowany. UdostŒpnia on niezwykle
szeroki zakres opcji i efektw, w‡„cznie z mo¿liwoci„ szczeg‡owego modelowania
i wprawiania w ruch postaci oraz symulowania wszelkich detali dotycz„cych ich
otoczenia. Oprcz tego 3ds max 9 pozwala na bezporednie importowanie materia‡w
z programw takich, jak CorelDraw, Illustrator czy Photoshop, a tak¿e na wykorzystanie
w‡asnych zdjŒ cyfrowych. Warto podkreli, ¿e jego funkcjonalny interfejs jest
przyjazny dla pocz„tkuj„cych u¿ytkownikw.
Ksi„¿ka
3ds max 9. Animacja 3D od podstaw
jest zbiorem wiczeæ ilustrowanych
zrzutami ekranu, opatrzonych cennymi wskazwkami, uwagami i komentarzami
u‡atwiaj„cymi pracŒ z programem. Jej struktura opracowana zosta‡a w taki sposb,
by zadania zawarte w kolejnych rozdzia‡ach prowadzi‡y do powstania gotowego,
profesjonalnego filmu animowanego. Krok po kroku zg‡Œbisz tu podstawy tworzenia
obiektw i przypisywania im w‡aciwoci, zasady modelowania, przygotowywania
postaci i umiejscawiania ich w okrelonym otoczeniu, metody dopracowywania
szczeg‡w wnŒtrz, sposoby animacji i kwestie ostatecznego renderingu filmu.
W ksi„¿ce znajdziesz ponadto szczeg‡owe omwienie interfejsu programu i opis
dzia‡ania najwa¿niejszych poleceæ.
Domylne ustawienia i podstawy obs‡ugi 3ds max 9
Tworzenie i modyfikowanie prostych obiektw
Modelowanie ze splajnw i modelowanie siatkowe
Formowanie postaci i sytuowanie ich w przestrzeni
Schematy wnŒtrz i szczeg‡owe kwestie ich wyposa¿enia
R¿ne rodzaje animacji postaci
Typy owietlenia, efekty specjalne i napisy koæcowe
Rendering filmu animowanego
3ds max 9.
Spis treści
Rozdział 1. Co oznacza 3D ................................................................................ 7
Interfejs programu i nawigacja w oknach widokowych ............................................................... 8
Rozdział 2. Podstawy ......................................................................................19
Tworzenie i zaznaczanie obiektów. Panel Create ....................................................................... 19
Przemieszczanie (Move) i zmiana parametrów początkowych. Panel Modify ......................24
Skalowanie (Scale) i kopiowanie obiektów (Clone) ...................................................................28
Deformacja obiektu za pomocą modyfikatora Taper ............................................................... 30
Zginanie (Bend) a gęstość siatki. Zmiana kolejności modyfikatorów ..................................... 32
Obrót (Rotate) ................................................................................................................................. 35
Przypisywanie materiału ................................................................................................................ 41
Rendering obrazu ............................................................................................................................ 45
Kamera i światła ...............................................................................................................................49
Rendering do pliku ......................................................................................................................... 52
Animacja w trybie AutoKey ........................................................................................................... 56
Wyrównywanie położenia (Align) i tworzenie szeregu (Array) ................................................ 61
Efekt żarzenia (Glow) dla materiału .............................................................................................64
Płomień (Fire Effect) .......................................................................................................................69
Rozmycie (Motion Blur) i rendering animacji ........................................................................... 73
Ścieżki dostępu do plików zewnętrznych ....................................................................................76
Rozdział 3. Robot. Modelowanie ze splajnów ..................................................... 79
Tworzenie i edycja kształtów .........................................................................................................79
Bryły obrotowe (Lathe) ................................................................................................................... 85
Renderowalne splajny .....................................................................................................................89
Prostoliniowe wytłaczanie splajnów (Extrude, Bevel) ................................................................96
Obiekt złożony ShapeMerge ....................................................................................................... 103
Wytłaczanie profilu wzdłuż dowolnej linii (Sweep) i zamiana splajnu w powierzchnię ........... 107
Wytłaczanie profilu wzdłuż dowolnej linii (Loft) i użycie narzędzia 3D Snap ................... 110
Zmiana położenia punktu pivot ................................................................................................. 117
Materiały złożone: Blend, Top/Bottom, Double Sided .......................................................... 120
Oświetlenie sceny .......................................................................................................................... 127
Animowane sekwencje, przezroczystość i modyfikator Noise ............................................... 133
Obiekty pomocnicze Dummy, modyfikator LinkedXForm i budowanie hierarchii ............ 138
4
3ds max 9. Animacja 3D od podstaw
Łączenie parametrów (Wire Parameters) ................................................................................... 143
Ruch po ścieżce. Kontroler Path ................................................................................................. 149
Elastyczne wygięcie. Modyfikator Flex ...................................................................................... 152
Rozdział 4. Modelowanie siatkowe ..................................................................155
Oczy ................................................................................................................................................ 155
Mapa parametryczna (Gradient Ramp) ............................................................................... 155
Ruchy oczu ..................................................................................................................................... 159
Kontroler LookAt ................................................................................................................... 159
Zarządzanie parametrami; Reaction Manager ................................................................... 162
Modelowanie głowy ...................................................................................................................... 168
Edycja siatki z użyciem miękkiego zaznaczenia ................................................................. 168
Fazowanie i wytłaczanie; narzędzia Chamfer, Bevel, Extrude .......................................... 171
Fazowanie, wytłaczanie i zapisywanie zaznaczeń (Named Selections) ........................... 172
Numery porządkowe materiału (Material ID) i grupy wygładzania
(Smoothing Groups) .............................................................................................................. 176
Wygładzanie powierzchni (Subdivision Surface) ............................................................... 177
Fazowanie i wytłaczanie w oknie Settings ........................................................................... 179
Wytłaczanie wzdłuż linii (Extrude Along Spline) .............................................................. 183
Ostatnie poprawki; Relax ...................................................................................................... 186
Materiał złożony Multi/Sub-Object .................................................................................... 187
Najprostsza siatka: Editable Mesh ........................................................................................ 191
Edycja wierzchołków (Vertex) ............................................................................................... 193
Wytłaczanie kończyn i szyi (Bevel, Extrude) ....................................................................... 194
Podgląd wygładzenia. Modyfikator MeshSmooth ............................................................ 196
Dodawanie detali. Narzędzie View Align ............................................................................ 198
Cięcie (Slice) .............................................................................................................................202
Spawanie (Weld) ......................................................................................................................204
Mapy Cellular i Noise ............................................................................................................206
Rozdział 5. Przygotowanie postaci ................................................................. 209
Morfing ...........................................................................................................................................209
Cele morfingu .........................................................................................................................209
Morfing twarzy ........................................................................................................................ 212
Szkielet ............................................................................................................................................ 218
Tworzenie i pozycjonowanie obiektu typu Biped .............................................................. 218
Dostosowanie szkieletu ..........................................................................................................220
Połączenie postaci ze szkieletem. Modyfikator Physique .................................................223
Edycja obwiedni (Envelopes) modyfikatora Physique ......................................................226
Ustawienie i próbna animacja postaci Biped ......................................................................228
Edycja połączeń (Link) modyfikatora Physique .................................................................230
Ścięgna (Tendons) ...................................................................................................................234
Biceps (Bulge) .......................................................................................................................... 236
Spis treści
5
Ubranie i włosy ..............................................................................................................................239
Modelowanie za pomocą łat (Patch) ....................................................................................239
Tkanina. Modyfikator Cloth ................................................................................................245
Wiatr. Pole sił Wind ................................................................................................................248
Mocowanie tkaniny. Grupy wierzchołków (Cloth/Group) .............................................250
Włosy. Modyfikator Hair and Fur ....................................................................................... 255
Włosy powiewające na wietrze ...............................................................................................258
Rozdział 6. Modelowanie wnętrz ....................................................................261
Wytłaczanie metodą Fit Deformation, modyfikatory FFD i odejmowanie brył (Boolean) ...... 261
Przygotowanie obiektu do animacji metodą Motion Capture ..............................................268
Mapowanie Real-World ...............................................................................................................272
Wstępne ustawienie postaci. Narzędzie LookAt Constraint ..................................................275
Zarządzanie warstwami (Layer Manager) ..................................................................................278
Modelowanie wnętrza. Odwracanie normalnych do płaszczyzny i wytłaczanie ścian
z otworami okiennymi i drzwiowymi ........................................................................................ 281
Planeta. Mapa Noise i parametry przezroczystości ..................................................................290
Animowane mapy tekstury. Mapa RGB Tint ...........................................................................293
Pulsujące odblaski. Ograniczanie zasięgu świateł i kontroler Noise ..................................... 301
Para; systemy cząstek (SuperSpray) i efekt Blur. Mapa Falloff ............................................... 306
Szkło i chrom; mapy i materiały Raytrace ................................................................................. 313
Oszklone drzwi; Translucent Shader ......................................................................................... 318
Balustrada. Narzędzie Spacing Tool ...........................................................................................324
Obiekty parawanowe ....................................................................................................................328
Oświetlenie dzienne. System Daylight i renderer MentalRay ................................................ 333
Materiały Arch&Design i Architectural .................................................................................... 336
Rozdział 7. Animacja ..................................................................................... 343
Animacja świateł i materiałów. Zmiana przebiegu krzywej pomiędzy kluczami
za pomocą stycznych (Tangents) ................................................................................................ 343
Animacja obrotu. Dziedziczenie transformacji i ręczna edycja krzywej animacji
(Draw Curves) ................................................................................................................................ 352
Animacja ruchu po ścieżce. Tworzenie kluczy bezpośrednio na krzywej animacji
(Add Keys) ...................................................................................................................................... 356
Kopiowanie i wklejanie ustawień kości (Posture) ..................................................................... 360
Kopiowanie i wklejanie póz (Pose). Unieruchamianie wybranych części ciała
(Set Planted Key) ............................................................................................................................ 365
Chwytanie przedmiotu. Position Constraint ........................................................................... 369
Pociągnięcie dźwigni. Parametr IK Blend .................................................................................374
Definiowanie zbioru brył sztywnych (Rigid Body Collection) i zawiasowego
połączenia między bryłami (Hinge) ...........................................................................................380
Symulacja zachowania brył sztywnych ...................................................................................... 386
Animacja stanu nieważkości. Pole sił (Space Warp) i kontroler Link Constraint ...............389
Animacja upadku .......................................................................................................................... 395
Animacja wnętrza z wykorzystaniem materiału Matte/Shadow ............................................400
6
3ds max 9. Animacja 3D od podstaw
Wyłączanie wpływu świateł (Exclude) i efekt żarzenia (Glow) dla świateł ............................407
Okno Track View — Dope Sheet. Kopiowanie i wklejanie kluczy ........................................409
Sunący kabel. Path Deform ......................................................................................................... 414
Przyłączanie wtyczki. Kontroler Attachment ........................................................................... 419
Animacja widoczności obiektów (Visibility). Kopiowanie i wklejanie
kontrolerów animacji ................................................................................................................... 421
Rozdział 8. Rendering filmu ............................................................................ 425
Przygotowanie i animacja kamer ................................................................................................ 425
Wstrząsy. Warstwy animacji (Animation Layers) .....................................................................427
Przygotowanie sekwencji ujęć i plansz z napisami ...................................................................430
Montaż filmu w oknie Video Post .............................................................................................. 435
Napisy końcowe; blaknięcie do czerni .......................................................................................439
Napisy końcowe; wtapianie w obraz ..........................................................................................443
Finalny rendering ..........................................................................................................................445
Dodawanie dźwięku ......................................................................................................................446
Skorowidz .................................................................................................. 449
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona startowa
- 3d MAX 8 Bible, Grafika 3D
- 3ds max 2012. Ćwiczenia praktyczne full scan, ebooki(1)
- 3ds Max Training SD Final, Grafika 3D
- 3ds max 9. Ćwiczenia praktyczne full scan, ebooki
- 3ds max 5. projekty i rozwiązania scan, ebooki
- 3ds max biblia, Grafika 3D
- 3ds max 9. Ćwiczenia praktyczne,
- 3ds Max Resume,
- 3ds Max Tutorial Wiśnie s5, 3d MAX
- 3938, katalog
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- przykominku.pev.pl