4-latki styczeń, PLANY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc styczeń  -

4 latki.

 

I Temat: „W karnawałowym nastroju”

 

lRozmawiamy z nauczycielem na temat: co to jest karnawał?, jak długo trwa?, jak ludzie zachowują się w karnawale oraz co jest dla niego charakterystyczne?llSłuchamy bajki czytanej przez nauczyciela pod tytułem „Kopciuszek”, omawiamy złe i dobre cechy bohaterów - wdrażanie dzieci do uważnego słuchania.llBierzemy udział w zabawie dydaktycznej „Karnawałowe rekwizyty”, zapoznajemy się z pojęciem kotylionu, maski karnawałowej, serpentyny itp.llWykonujemy karnawałowe, barwne maski balowe oraz łańcuchy ozdabiające naszą przedszkolną salę. Rozwijamy swoje umiejętności manualne. Uczymy się prawidłowego trzymania (użytkowania)  nożyczek.llBierzemy udział w zabawach karnawałowych „ Dwóm tańczyć się zachciało”, „Brykające tygryski”, „Taniec z balonem”.llBierzemy udział w zabawach rytmicznych przy akompaniamencie pianina.llTworzymy i przeliczamy (w zakresie cyfry 4) zbiory „Wesołych Bałwanków”llPoznajemy pojęcia określające relacje „duży- większy”, „mały – mniejszy”, „taki sam”.llWykonujemy „Noworoczne kalendarze wspomnień” – poznajemy nazwy pór roku oraz miesięcy.llBierzemy udział w „Zimowym pokazie mody” – projektujemy, a następnie wykonujemy karnawałowe stroje Pani Zimy.llUczestniczymy w Karnawałowym Balu Przedszkola – balu przebierańców.l

 

II Temat: „Zagościła zima”

 

1.  Rozmawiamy z nauczycielem o obserwowanych przez nas zmianach zachodzących w przyrodzie – ośnieżone drzewa, zmarznięta ziemia, oszronione szyby w oknach.

2.  Słuchamy wiersza I. Salach „Śnieg”. Zapoznajemy się z możliwością zabaw na śniegu, spędzania wolnego czasu na powietrzu również zimą.

3.  Oglądamy ilustracje przestawiające dzieci podczas zimowych zabaw, wypowiadamy się na temat oglądanym obrazków. Szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo podczas zimowych zabaw.

4.  Podczas spacerów obserwujemy wygląd otaczającej przyrody, krzewów, drzew – bogacimy swoje wiadomości przyrodnicze.

5.  Bierzemy udział w zimowych zabawach w ogrodzie przedszkolnym, rzucamy do śnieżkami do celu, toczymy kule po wyznaczonym torze, budujemy fantazyjne budowle.

6.  Podczas spacerów obserwujemy w jaki sposób do zimy przygotowały się zwierzęta (np. zmiana upierzenia, nawyk przylatywania do karmnika).

7.  Rozmawiamy z nauczycielem o tym „Czy śnieg jest czysty?”. Zapoznajemy się ze zmiennymi właściwościami śniegu – topnienie. Przeprowadzamy doświadczenia w celu sprawdzenia stanu czystości śniegu.

8.  Bierzemy udział w przedszkolnym quizie zimowym z wykorzystaniem zagadek obrazów. Staramy się rozwiązać zagadki, a tym samym uporządkować wiadomości zebrane o zimie. Uzasadniamy swoje wypowiedzi.

9.  Bierzemy udział w zabawie gramatycznej: „Jak się bawią dzieci?”. Próbujemy mówić o przeżytych wydarzeniach. Zwracamy uwagę na prawidłowe stosowanie form fleksyjnych w przymiotnikach. Swoich odpowiedzi staramy się udzielać pojedynczo.

10.          Słuchamy wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”, w oparciu o wiersz bierzemy udział w zabawie ortofonicznej. Ćwiczymy mięśnie warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.

11.          Bawimy się w zabawę: „Śnieg i woda”. Poznajemy przy jej wykorzystaniu określenia czasu: „przedtem”, „potem”.

12.          Zainspirowani oglądaniem zamarzniętych szyb rysujemy na ciemnym kartonie białą kredą na temat „Mróz na szybie”. Operujemy różnymi formami linii zależnie od uchwycenia kredy. Po zakończonej pracy wypowiadamy się na jej temat.

13.          Budujemy ze śniegu na temat dowolny przez co zapoznajemy się z właściwościami śniegu i możliwością wykorzystania go w celu zbudowania fantazyjnych obiektów. Szanujemy wytwory pracy własnej i kolegów.

14.          Bawimy się w zabawę „Układamy klocki” – poznajemy określenia czasu „szybko – wolno”.

15.          Zainspirowani oglądaniem tafli lodowej rysujemy patykiem na płaszczyźnie pokrytej farbą klejową na temat „Wzory na lodzie”. Ćwiczymy sprawności manualne. Pamiętamy o ostrożnym posługiwaniu się patykiem.

16.          Zapoznajemy się ze słowami i melodią piosenki „Biały Walczyk” Kołyszemy się w rytmie walczyka z nogi na nogę. Utrwalamy określenia głośno, szybko i wysoko.

17.          Przysłuchujemy się zjawiskom akustycznym – spostrzegamy słuchem kierunku i barwy dźwięków. Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej w zabawie „Kto grał?”. Odróżnianie kontrastowego tempa i dynamiki. Usprawnianie techniki cwału bocznego w kilkuosobowych kółkach.

18.          Ilustrujemy ruchem opowieść nauczyciela na temat „Pani Zima”.

19.          Bierzemy udział w zabawie rytmicznej przy akompaniamencie pianina – bawimy się przy wykorzystaniu różnych zadań ruchowych.

20.          Ćwiczymy reakcję na sygnały muzyczne w „Zabawie z woreczkami”, rzucanie woreczkiem, ciche położenie, potrząsanie lub trzymanie bez wydawania dźwięków.

21.          Bierzemy udział w przedszkolnym konkursie plastycznym „Pałac Pani Zimy”.

22.          Zestaw zabaw ruchowych nr 9 wg. I. Salach Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 4 letnimi s.53

 

III Temat: „DLA BABUNI I DZIADZIUSIA”

 

1.  Rozmawiamy z nauczycielem w małych zespołach na temat „Moi dziadkowie”. Wyrażamy własne doświadczenia i spostrzeżenia dotyczące życia w rodzinie wielopokoleniowej.  Dostrzegamy ważną rolę, jaką dziadkowie pełnią w naszych rodzinach.

2.  Podczas spacerów po okolicy obserwujemy starszych ludzi, ich wygląd, ubiór, sposób poruszania się. Zwracamy uwagę na to, by nie oddalać się od grupy.

3.  Słuchamy opowiadania nauczyciela na temat konieczności niesienia pomocy osobom starszym oraz okazywania im szacunku. Nawiązujemy w małych grupach rozmowę na temat „Jak pomagać dziadkom?”. Wyrażamy w mowie własne zdanie oparte na swoich doświadczeniach.

4.  Oglądamy ilustracje przedstawiające dziadków. Rozmawiamy o tym, jakie niespodzianki z naszej strony sprawiły by im radość z okazji Święta Babci i Dziadka.

5.  Słuchamy wiersza I. Salach „Z okazji święta”. Zapoznajemy się z możliwością składania życzeń w postaci wiersza.

6.  Słuchamy opowiadania czytanego przez nauczyciela autorstwa I. Salach „Najlepszy prezent”. Ukazanie sposobu niesienia pomocy babci oraz wynagrodzenia jej trudu troski i miłości do wnuków w formie dobrych uczynków.

7.  Bierzemy udział w zabawie ortofonicznej „Idzie babcia”. Ćwiczymy mięśnie narządów mowy na wyrazach „tup”, „stuk”, „hop”. Ćwiczymy mięśnie warg.

8.  Zapoznajemy się ze słowami i melodią piosenki „Dla babci”. Ruchem ilustrujemy treść piosenki – dopasowujemy go do muzyki.

9.  Słuchamy piosenki „Sanna”. Zapoznajemy się z jej sowami i melodią. Próbujemy wystukiwać rytm refrenu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.

10.          Słuchamy zjawisk akustycznych – rozróżnianie barwy dźwięków.

11.          Bierzemy udział w zabawie „Tak samo jak...” – ćwiczymy słuch muzyczny w zabawie. Powtarzamy zasłyszany dźwięk.

12.          Bierzemy udział w zabawie gramatycznej „Moja babcia jest kochana” – poprawnie łączymy rzeczowniki z przymiotnikami w mowie potocznej. Określamy cechy za pomocą przymiotników.

13.          Bierzemy udział w ćwiczeniach słuchowych połączonych z oddechowymi „U babci w kuchni”. Rozpoznawanie odgłosów naczyń kuchennych, rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie np. „gorącą zupę”.

14.          Bierzemy udział w zabawie „Układanka” – klasyfikujemy przedmioty według cech jakościowych przy pomocy klocków Dienese’a (np. koła, kwadraty”).

15.          Bierzemy udział w zabawach z wodą lub piaskiem. Porównujemy objętość (pojemność) mierzonej przez przelewanie płynu lub przesypywanie piasku.

16.          Lepimy z masy solnej „Wazoniki dla babci”. Oklejamy masą solną małej butelki, ćwiczenie sprawności manualnych poprzez toczenie masy solnej całą powierzchnia dłoni. Zwracamy uwagę na zachowanie czystości przy stole podczas pracy.

17.          Wykonujemy „Laurki dla babć i dziadków”. Naklejamy na tekturę kompozycji kwiatowych z gotowych elementów. Układanie estetycznej kompozycji, umiarkowanie nakładanie kleju na tekturę.

18.          Rysowanie kolorową kredą na czarnym lub szarym papierze „Korali dla babci”. Wykorzystanie ruchów kolistych, lekki nacisk narzędzia na podłoże. Utrzymujemy ład i porządek podczas pracy.

19.          Zestaw zabaw ruchowych nr 10 wg I. Salach Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 4 letnimi s.53

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl