4 układ kierowniczy, 126p , 126p

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Budowę układu kierowniczego pokazano na rysunku 4.1, a da­ne techniczne zawarto w tablicy 4—1.4.1. OCENA STANU TECHNICZNEGO UKŁADUKIEROWNICZEGOZe wzglądu na bezpośredni wpływ elementów układu kierowni­czego na bezpieczeństwo jazdy jest konieczne regularne prze­prowadzanie okresowej obsługi, zgodnie z zaleceniami produ­centa, oraz obserwowanie działania układu.Niedomagania wskazujące na rozregulowanie, uszkodzenie lubnadmierne zużycie elementów układu kierowniczego powinnybyć niezwłocznie usunięte.Niedomagania układu kierowniczegoPrzyczyny i objawy niedomagań układu kierowniczego orazsposoby ich usuwania zestawiono w tablicy 4-2.Pojawienie się stuków w układzie kierowniczym wymaga prze­prowadzenia szczegółowych oględzin tego zespołu na podnie­sionym samochodzie. Należy sprawdzić za pomocą klucza dyna­mometrycznego dokręcenie nakrętek mocujących sworznie ku­lowe do ramion, zaciski drążków kierowniczych, obudowęprzekładni i wspornik sworznia ramienia pośredniego.Wstępne sprawdzenie luzów w przegubach kulowych układukierowniczego można przeprowadzić na podniesionym samo­chodzie poruszając każde koło przednie w obie strony, w płasz­czyźnie poziomej (koła ustawione do jazdy na wprost - rys.Rys. 4.1. Układ kierowniczy1-drążek boczny prawy,2-ramię zwrotnicy kolaprawego,3 —wspornik z ramieniem pośrednim,4 - przekładnia kierownicy, 5 - wal kierownicydolny z przegubami,6 -wal kierownicy górnyz kolumną, 7-osłona kolumny,8 -zespól przełą­czników, 9- kierownica (kolo kierownicy),10-drążek boczny lewy,11- ramię przekładni,12 -drążek środkowy,13 -ramię pośrednieDane techniczne układu kierowniczegoDane charakterystycznePrzełożenie przekładni kierowniczejLiczba obrotów kierownicy od oporudo oporuŚrednica tulei mimośrodowej regulacjiluzu międzyzębnego przekładni— wewnętrzna— zewnętrznaŚrednica wału wycinka ślimacznicyLuz między wałem wycinka a tulejąmimośrodowąMaksymalny luz między wałem wycin­ka a tuleją mimośrodowąMoment tarcia wału ślimaka w łożys­kach wraz z uszczelkąMoment tarcia wału ślimaka wrazz wycinkiemMaksymalne wychylenia ramienia prze­kładniKąt skrętu koła wewnętrznegoKąt skrętu koła zewnętrznegoZbieżność kół przednichT a b l i c a 4-1Wartości liczbowe2/262,920,0- 20,027 mm25,0 ... 24,979 mm20 • mm-0.02Rys. 4.2. Sprawdzanie luzów w przegubach kulowych układu kierowni­czego0,005 ...0,047 mm0,10 mm0,2 N-m1 N-m84°30'33°25°40'—1 ... + 3 mm4.2). Sprawdzenie stanu tulei metalowo-gumowych i sworzniaramienia pośredniego wymaga wymontowania sworznia z sa­mochodu.Stan tulejek można ocenić wstępnie poruszając za ramię wzdłużjego osi oraz skręcając koła przednie.Zbyt duży luz w zazębieniu przekładni można wyczuć obracająckierownicę w obie strony, przy nieruchomym ramieniu prze­kładni. Nadmierny luz osiowy wycinka ślimaka można określićporuszając czopem wycinka (za ramię) w kierunku osi wycinka.Nadmierne luzy w zazębieniu ślimaka z wycinkiem lub luzyosiowe wycinka wskazują na konieczność regulacji.Stan przegubów krzyżakowych dzielonego wału kierownicymożna określić obracając kierownicą w obie strony (wał ślima-Tablica 4-2Typowe niedomagania układu kierowniczegoObjawy1Stuki, hałaśliwa pracaukładuPrzyczyna21. Sworzeń (lub sworznie) przegubu kulowego po­luzowany w ramieniu przekładni, pośrednim lubramionach zwrotnic2. Poluzowane (lub niewłaściwie dokręcane) śrubymocujące elementy układu kierowniczego —przekładnię i kolumnę — do nadwozia, wspornikramienia pośredniego do nadwozia3. Zużyte tuleje metalowo-gumowe sworznia ramie­nia pośredniego4. Zużyte przeguby kulowe drążków5. Zbyt duży luz przekładni kierowniczej6. Za duży luz osiowy wycinka ślimaka w obudo­wie7. Za duży luz łożyskowania krzyżaka przegubukolumny dzielonejNadmierny luz obwodowykoła kierownicy (przynieruchomych kołach)1. Poluzowane mocowanie przegubów kulowychdrążków w ramionach2. Poluzowane mocowanie przekładni kierownicydo nadwozia3. Zużyte przeguby kulowe drążków4. Zbyt duży luz zazębienia przekładni kierowni­czej5. Zużyte, wybite tuleje metalowo-gumowe sworz­nia ramienia pośredniego6. Luzy w przegubach krzyżakowych dzielonej ko­lumny lub poluzowane zaciski obejm mocującychDoszczególne części kolumny i zużyte wielowy-pustySposób naprawy31. Sprawdzić dokręceniesworznie do ramionnakrętekmocujących2. Sprawdzić dokręcenie śrub i nakrętek mocującychelementy układu kierowniczego3. Sprawdzić stan tulei metalowo-gumowych sworz­nia pośredniego. Zużyte, wybite tuleje Wymienić4. Sprawdzić stan przegubów kulowych. Zużyteprzeguby wymienić5. Sprawdzić i wyregulować luz przekładni przezobrót tulei mimośrodowej czopa wycinka6. Sprawdzić wielkość luzu i wyregulować śrubą re­gulacyjną7. Sprawdzić stan przegubów krzyżakowych dzielo­nej kolumny. Uszkodzone łożyskowania wymienić1. Sprawdzić mocowanie przegubów kulowych i do­kręcić2. Sprawdzić mocowanie przekładni do nadwozia3. Sprawdzić stan przegubów kulowych. Zużyte prze­guby wymienić4 Sprawdzić luz i wyregulować przez obrót tulei mi­mośrodowej5. Sprawdzić tuleje metalowo-gumowe i ewentualniewymienić6. Sprawdzić luzy w przegubach krzyżakowych dzie­lonej kolumny, zwracając uwagę na osadzenie mi­sek z rolkami w przegubachc.d. tabl. 4-21Za duże opory przy obrociekierownicy21. Brak oleju lub za mała objętość oleju w prze­kładni kierowniczej2. Za mały luz zazębienia przekładni kierowniczej3. Niewłaściwie dokręcona śruba osiowego ustale­nia wycinka ślimaka4. Za duży naciąg wstępny łożysk stożkowych śli­maka5. Za małe ciśnienie w ogumieniu kół przednich6. Przeguby kulowe bez smaru, zanieczyszczone (naskutek uszkodzenia osłon gumowych)7. Brak smarowania zwrotnic kół na sworzniach8. Za duże opory obrotu górnej części kolumny wpiaście z przełącznikami9. Niewłaściwe ustawienie kół przednichSamochód nie utrzymujeprostoliniowego kierunkujazdy (ściąga)1. Niewłaściwe ustawienie kół2. Niejednakowe ciśnienie w ogumieniu ze stronyprawej i lewej3. Trwałe odkształcenie (na skutek np. wypadku)zawieszenia kół przednich4. Niewłaściwy stan techniczny elementów zawie­szenia kół, hamulców, łożysk kół itp.5. Sworznie przegubów kulowych poluzowane wramionach, zużyte przeguby kulowe6. Poluzowane mocowanie przekładni kierowniczeji wspornika ramienia pośredniego do nadwozia7. Zużyte tuleje metalowo-gumowe sworznia ra­mienia pośredniego8. Niewłaściwe zazębienie przekładni kierowniczej1. Niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu2. Niewłaściwe ustawienie kół przednich3. Koła poluzowane lub tarcze kół przednich od­kształcone, pozaginane4. Poluzowane mocowanie przegubów kulowych wramionach, zużyte przeguby kulowe5. Poluzowane mocowanie obudowy przekładnikierowniczej ramienia pośredniego6. Opony kół przednich znacznie nierównomierniezużyteka unieruchomiony). Opory obrotu górnej części wału kierow­nicy określić można obracając kierownicą po odłączeniu górne­go przegubu krzyżakowego.Przed oceną działania układu kierowniczego w czasie jazdypróbnej należy najpierw sprawdzić:- stan obręczy kół (obręcze zagięte wyprostować),- wyrównoważenie naprawianych kół,- ciśnienie w ogumieniu,- mocowanie elementów układu kierowniczego, dokręcenienakrętek przegubów kulowych itp.- luz łożysk kół,- kąty ustawienia kół (po naprawie lub regulacji zawieszeniakół, regulacji zbieżności kół itp.).W czasie jazdy próbnej na poziomej, gładkiej drodze, bez31. Sprawdzić poziom oleju, w razie potrzeby uszczel­nić2. Sprawdzić i wyregulować luz zazębienia przekład­ni kierowniczej przez obrót tulei mimośrodowej3. Sprawdzić i wyregulować luz osiowy wycinka śli­maka4. Sprawdzić i regulować naciąg wstępny łożyska ślimąka5. Sprawdzić i doprowadzić ciśnienie w ogumieniukół przednich do 0,14 MPa6. Sprawdzić stan przegubów i osłon gumowychprzegubów7. Sprawdzić opory obrotu zwrotnic kół, przesmaro-wać8. Sprawdzić opory obrotu górnej części kolumny poodłączeniu wału dzielonego z przegubami9. Sprawdzić na stanowisku diagnostycznym usta­wienie kół przednich1. Sprawdzić na stanowisku diagnostycznym i dopro­wadzić do prawidłowego ustawienia kół2. Sprawdzić i doprowadzić ciśnienie w ogumieniudo wymaganego3. Sprawdzić ustawienie kół na stanowisku diagno­stycznym4. Sprawdzić stan techniczny zawieszenia kół, łożyskkół, hamulców itp.5. Sprawdzić dokręcenie i stan techniczny przegu­bów kulowych. Zużyte przeguby wymienić6. Sprawdzić i dokręcić elementy układu kierowni­czego7. Sprawdzić tuleje metalowo-gumowe, zużyte tulejewymienić8. Sprawdzić i przeprowadzić regulację zazębieniaprzekładni1. Sprawdzić i doprowadzić ciśnienie w ogumieniu dowymaganych wartości2. Sprawdzić i ustawić na stanowisku diagnostycz­nym3. Sprawdzić tarcze kół przednich, przeprowadzić na­prawę lub znacznie uszkodzone wymienić. Spraw­dzić dokręcenie kół4. Sprawdzić mocowanie i stan przegubów kulowych5. Sprawdzić mocowanie elementów układu kierow­niczego6. Koła przednie — sprawdzić wyważenie, ewentu­alnie wymienić oponyDrgania kierownicywiatru bocznego samochód nie powinien objawiać tendencji dosamoczynnej zmiany kierunku. Stwierdzenie stałego „ściąga­nia" wymaga sprawdzenia stanu układu kierowniczego i zawie­szenia przedniego oraz ustawienia kół na stanowisku diagnosty­cznym.4.2. WYMONTOWANIE UKŁADUKIEROWNICZEGO Z SAMOCHODUW okresie eksploatacji samochodu układ kierowniczy wymagaobsługi, naprawy i demontażu tylko niektórych zespołów i częś­ci. Jeżeli jednak będzie konieczne wymontowanie z samochodukompletnych zespołów układu kierowniczego, a więc wałukierownicy z kolumną i kierownicą, przekładni z ramieniemi drążków poprzecznych, powinno się je wykonać w następują­cej kolejności:- odkręcić (kluczem oczkowym 13 mm) wspornik kolumny odnadwozia,- odłączyć od nadwozia kompletną kolumnę z osłoną i kierow­nicą (kluczem nasadowym 10 i 13 mm),- odłączyć gniazda wtykowe instalacji elektrycznej, odchylićkompletną kolumnę z kierownicą do dołu, opierając o podłogęsamochodu,- odkręcić (kluczem oczkowym 13 mm) nakrętkę śruby zaci­sku przegubu krzyżakowego dolnego na czopie wału ślimakaprzekładni, wyjąć śrubę zacisku,- kompletny wał kierownicy z dwoma przegubami, kolumną,osłoną kolumny i kierownicą wysunąć z czopa wału ślimaka,a następnie zespół ten wyjąć z samochodu,- podnieść samochód lub ustawić go nad kanałem,- odkręcić (kluczem oczkowym 17 mm) nakrętki mocującesworznie przegubów drążka bocznego lewego, drążka prawego,drążka środkowego, wycisnąć sworznie kulowe z ramion zapomocą przyrządu,- odkręcić nakrętki mocujące wspornik ramienia (kluczemoczkowym 13 mm) pośredniego do nadwozia, wymontowaćz samochodu wspornik z ramieniem pośrednim, drążkiem pra­wym i środkowym,- odkręcić śruby mocujące obudowę przekładni kierowniczejdo nadwozia i wymontować kompletną przekładnię z ramie­niem.Wmontowanie kompletnych zespołów układu kierowniczegodo samochoduPrzed montażem układu kierowniczego do samochodu należyprzygotować następujące sprawdzone i oczyszczone zespoły:- kompletną przekładnię kierowniczą z przykręconym ramie­niem,- wspornik ramienia pośredniego z tulejami metalowo-gumo-wymi, sworzniem, ramieniem pośrednim, drążkiem bocznymprawym i środkowym z przegubami kulowymi,- drążek boczny lewy z przegubami kulowymi,- wał kierownicy kompletny, złożony z wału dolnego z przegu­bami, wału górnego z kolumną i tulejami metalowo-gumowymi,osłony kolumny z dźwigienkami oświetlenia i wycieraczki,kołem kierownicy z przyciskiem sygnału.Montaż układu kierowniczego do samochodu powinien byćprzeprowadzony w następującej kolejności:- podnieść samochód,- czop wału ślimaka przekładni kierowniczej posmarowaćsmarem starym, przekładnię z ramieniem zamontować na śruby(kluczem oczkowym 13 mm) w dolnej części przegrody czoło­wej tak, aby czop ślimaka został wprowadzony do wnętrzanadwozia, a ramię przekładni było skierowane do przodu, naśruby nałożyć podkładki i zakręcić nakrętki (kluczem oczko­wym 13 mm),- dokręcić nakrętki mocujące przekładnię do nadwozia klu­czem dynamometrycznym, stosując moment 30 N • m,- wspornik ramienia pośredniego (z ramieniem i dwoma drąż­kami) założyć na śruby w przegrodzie czołowej nadwozia, naśruby założyć podkładki i zakręcić nakrętki momentem30N-m,- do przedniego otworu stożkowego w ramieniu przekładnikierowniczej wmontować sworzeń lewego przegubu kulowegodrążka środkowego i zakręcić od dołu nakrętkę (kluczemoczkowym 17 mm),- prawą końcówkę przegubu kulowego drążka prawegowmontować do otworu w ramieniu przepustnicy koła prawegoi zakręcić od dołu nakrętkę (kluczem oczkowym 17 mm),- końcówki przegubów kulowych drążka bocznego lewegowmontować do ramienia przekładni kierowniczej i ramieniazwrotnicy koła lewego, zakręcając od dołu nakrętki (kluczemoczkowym 17 mm),- wszystkie nakrętki mocujące sworznie przegubów kulowychdokręcić kluczem dynamometrycznym, stosując moment35N-m,- ustawić koła przednie do jazdy na wprost, w celu prawidło­wego zamontowania kolumny kierownicy,- ustawić samochód na kołach,- kompletny wał kierownicy (z przegubami, kolumną, osłonąz dźwigniami) włożyć do wnętrza nadwozia, zacisk dolnegoprzegubu krzyżakowego nasunąć na wielowypust czopa wałuprzekładni kierowniczej w takim położeniu, aby przy kołachprzednich ustawionych do jazdy na wprost - ramiona kierowni­cy były ustawione symetrycznie względem osi podłużnej samo­chodu,- przytrzymując kolumnę włożyć śrubę do zacisku dolnegoprzegubu krzyżakowego i dokręcić nakrętkę,- górną część wspornika kolumny mocować wstępnie do nad­wozia zakręcając dwie nakrętki z podkładkami na śruby (nagórze) oraz z podkładkami (na dole), kluczem nasadowym 10i 13 mm,- połączyć gniazda wtykowe instalacji elektrycznej i ułożyć jepod osłoną górną kolumny,- sprawdzić montaż kolumny przez kilkakrotny obrót kierow­nicy w obie strony,- dokręcić od wału śruby i nakrętki mocujące kolumnę kierow­nicy do nadwozia.Po zakończonym montażu samochód należy wprowadzić nastanowisko diagnostyczne w celu ustawienia prawidłowej zbież­ności kół przednich.4.3. WAŁ KIEROWNICY4.3.1. Demontaż, ocena stanu technicznegoinaprawagórnego wału kierownicyzkolumnąW zależności od zakresu naprawy należy zdemontować zespółczęściowo (naprawy bieżące) lub też całkowicie.Podczas demontażu całkowitego kompletnego wału kierownicyjest celowe zdemontowanie kierownicy i osłony, wymontowa­nie z samochodu wału dolnego (połączonego przegubem z wa­łem górnym) z kolumną, a następnie rozmontowanie wałów nastanowisku.Demontaż wału kierownicyW celu zdemontowania wału kierownicy (rys. 4.6) i wymonto­wania z samochodu elementów wału kierownicy należy zacho­wać następującą kolejność:- wymontować przycisk sygnału z piasty kierownicy, wyjąćmiskę, sprężynę i podkładkę,- odkręcić (kluczem nasadowym 24 mm) nakrętkę mocującąkierownicę, zdjąć kierownicę,- odkręcić kluczem nasadowym 13 mm i wkrętakiem wkrętymocujące osłonę kolumny (rys. 4.7),- odkręcić (kluczem nasadowym 8 mm) śrubę3(rys. 4.8),mocującą zespół przełączników, odłączyć gniazda wtykoweinstalacji elektrycznej, zdjąć zespół przełączników i osłonę,- odkręcić (kluczem nasadowym 10 i 13 mm) śruby i nakrętki1(rys. 4.9), mocujące wspornik kolumny do nadwozia (rys. 4.9),- opuścić górną część wału kierownicy, odkręcić (kluczemnasadowym 13 mm) i wyjąć śrubę mocującą górną obejmęprzegubu krzyżakowego na czopie wału górnego, wyjąć górnywał kierownicy z kolumną z samochodu,Rys. 4.3. Kompletny wał kierownicy (przekrój podłużny)1- czop wału ślimaka przekładni kierowniczej, 2-obejma,3-śruba obejmy,4- w a ł kierownicy dolny z przegubami, 5- wal kierownicy górny, ó-lulejametalowo-gumowa, 7, 25-śruby i nakrętkimocujące wspornik kolumny do nadwozia,8-wspornik kolumny, 9- tuleja blokady na wale kierownicy,10-kolumna,11 -nakrętka mocowania kierownicy, J2-kierownica (koło kierownicy),13- zespół przełączników,14 -osłona kolumnyRys. 4.5. Zestaw rolek przegubu krzyża­kowego wału kierownicy1 -rolka, 2 - miska rolek, 3 - zawalcowanie miskiRys. 4.4. Przegub krzyżakowy dolnego wału kierownicy/ - obejma z widełkami, 2 - widełki wału dolnego,3- zapunktowanie widełek, 4 - miska,5 - krzyżak przegubu, 6 - rolka, 7 - podkładka gumowa,8 -wał kierownicy dolnyRys. 4.6. Elementy składowe wału kierownicy,kolumny i kierownicy1- przekładnia kierownicza,2,3 -podkładka sprężysta i nakrętkaśruby obejmy przegubu,4 -wał kierownicy dolny, 5 - tuleja metalo-wo-gumowa,6 -kolumna ze wspornikami,7,8-śruby, 9-podkładkasprężysta, JO-nakrętka specjalna,11-nakrętka mocująca kierowni­cę,12 -kierownica (koło kierownicy),13 -nakrętka mocowaniawspornika kolumny do nadwozia,14 -wal kierownicy górny,15-śruby obejmy przegubu,16,17-nakrętka i podkładka mocowa­nia przekładni do nadwozia [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl