4 - TRÓJCA ŚWIĘTA 1425-1428, PRZEWODNIKI, WŁOCHY, TOSKANIA, FLORENCJA, ZABYTKI FLORENCJI, BASILICA DI SANTA ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->11 - TRÓJCA ŚWIĘTA 1425-1428Jest to obok fresków w kaplicy Brancaccich najgłośniejsze dzieło Masaccia, wspaniałepodsumowanie jego twórczości i ukoronowanie nowatorskich rozwiązań.Pomimo, że dzieło to daje podstawę do różnych interpretacji, to jednak jego treść myślowa,wymowa filozoficzno-estetyczna są jednoznaczne. „Masaccio rozumie, że prawdziweznaczenie dogmatu można oddać wtedy, gdy w tej samej scenie uda się przedstawić iprzyczynę, i skutek, a tym samym ich tożsamość. I tak w tej Trójcy Świętej, którą buduje naplanie trójkąta, nie ilustruje on tematu, lecz go strukturalnie przedstawia. Potrafiwyeliminować dodatkowe symbole i alegorie, zastępując je wymownym, pełnym treściobrazem.” (Argan)Nie znamy dokładnie daty powstanie monumentalnego fresku znajdującego się na ścianiepo środku lewej nawy bazyliki Santa Maria Novella, nie wiemy też na pewno, kto był jegozleceniodawcą. Najprawdopodobniej jest to epitafium rodziny Lanzich. W okresiequattrocenta zdarzały się już epitafia wykonane w technicebuon fresco.Wbrew pozoromjest to technika niezwykle trwała i prawidłowo wykonany w tej technice obraz mógłprzetrwać wieki. Mimo, że konfiguracja tego miejsca zmieniła się od czasów kiedykompozycja została stworzona, istnieją wyraźne przesłanki, że fresk był wykonany bardzodokładnie do linii wzroku patrzących i układu perspektywicznego pomieszczenia w tamtymokresie. Istniał wtedy również ołtarz z zamontowaną półką pomiędzy górną i dolną sekcjąfresku, dodatkowo podkreślającą "rzeczywistość" artefaktu.Niewiele wiadomo o szczegółach komisji zlecającej wykonanie dzieła. Nie zostałyodnalezione dokumenty nazywające donatorów ołtarza. Dwie postacie darczyńcówznajdujące się na fresku, figury klęczące po obu stronach bramy, nie zostałyzidentyfikowane. Osoby przedstawione są prawie na pewno ówczesnymi mieszkańcamiFlorencji. Albo są to osoby, które finansowały prace, lub ich krewni lub bliscywspółpracownicy. Zgodnie z ustalonymi konwencjami takich przedstawień zakłada się, żew momencie zakończenia fresku prawdopodobnie wciąż żyły. Wiodące teorie co do ichtożsamości faworyzują dwie miejscowe rodziny: rodzinę Lanzi lub, przynajmniej jednej zpostaci, członka rodziny Berti, które to oba rody były rodzinami z klasy robotniczejmieszkającymi w dzielnicy Santa Maria Novella we Florencji. Według niedawno odkrytych(w 2012 r.) zapisów rodziny Berti, posiadała ona grób u stóp fresku, co sugeruje, że moglioni mieć szczególne nabożne prawo oddawania czci Świętej Trójcy. Inne źródławspominają o grobowcu rodziny Lenzi w pobliżu ołtarza z napisem "Domenico di Lenzi, etSuorum 1426", jak również inne dekoracje Lenzi w kaplicy w owym czasie. Teoria tazakłada, że portrety darczyńców przedstawiają być może pośmiertne obrazy Domenico ijego małżonki. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl