4 Uruchamianie pojazdów, coś o monie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

              Z A T W I E R D Z A M                                                                                        

    Stanowisko

 

Stopień, imię, nazwisko

           dnia ..........................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN - KONSPEKT

do przeprowadzenia zajęć z kursem specjalistów logistyki (SL)

z przedmiotu „Budowa i eksploatacja pojazdów mechanicznych”

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT 4:

Uruchamianie pojazdów w warunkach niskich temperatur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁ

stanowisko

 

 

stopień, imię, nazwisko

 

 

 

 

CEL:  Zapoznać szkolonych z aspektami dotyczącymi:

-          uruchamiania silników pojazdów mechanicznych w warunkach niskich temperatur z wykorzystaniem obcych źródeł zasilania, urządzeń rozruchowych, podgrzewaczy rozruchowych i mieszanek rozruchowych w aerozolach i płynach,

-          warunków bhp i ppoż podczas uruchamiania silników pojazdów mechanicznych w warunkach niskich temperatur.

 

CZAS:        2 x 45 minut.

 

MIEJSCE: sala wykładowa, PST.

 

METODA: pokaz z omówieniem.

 

ZAGADNIENIA:

1.      Uruchamianie silników pojazdów mechanicznych w warunkach niskich temperatur
z wykorzystaniem obcych źródeł zasilania, urządzeń rozruchowych, podgrzewaczy rozruchowych oraz mieszanek rozruchowych w aerozolach i płynach.

2.      Warunki bhp i ppoż podczas uruchamiania silników pojazdów mechanicznych w warunkach niskich temperatur.

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:

-          wyposażenie sali wykładowej;

-          foliogramy;

-          plansze poglądowe;

-          rzutnik pisma dziennego.

 

LITERATURA:

1.      „Budowa i naprawa samochodów Star 200 i pochodnych”.

2.      „Transporter opancerzony SKOT-2A i jego odmiany” – Panc.-Sam. 135/70.

3.      „Instrukcja obsługi Star 266”.

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

1.      W czasie pierwszej godziny lekcyjnej omawiam zagadnienia teoretycznie korzystając z dostępnych foliogramów.

2.      W czasie drugiej godziny omawiam i pokazuję praktycznie uruchamianie pojazdów w warunkach niskich temperatur w oparciu o bazę dostępnych w PST pojazdów i urządzeń.

 

 

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA – 5 min.

 

1.       Przyjęcie meldunku.

2.       Sprawdzenie obecności.

3.       Zadanie pytań kontrolnych.

4.       Podanie tematu i celu zajęć.

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA – 80 min.

 

ZAGADNIENIE 1. Uruchamianie silników pojazdów mechanicznych w warunkach niskich

temperatur z wykorzystaniem obcych źródeł zasilania, urządzeń rozruchowych,    podgrzewaczy rozruchowych oraz mieszanek rozruchowych.

 

Wpływ niskich temperatur na pracę silnika i jego układów.

Niska temperatura otoczenia zmienia stan cieplny silnika, stopień napełnienia cylindrów, warunki zasilania i spalania. Silniki o zapłonie iskrowym (ZI) w procesie użytkowania są mniej wrażliwe na niekorzystny wpływ ujemnej temperatury od silników o zapłonie samoczynnym (ZS). Jednak i one w temperaturze poniżej -15°C sprawiają wiele kłopotów użytkownikom. Szczególnym problemem jest rozruch bez dodatkowych urządzeń ułatwiających te czynność.

Po rozruchu silnika latem (przy +20°C), temperatura płynu w układzie chłodzenia stabilizuje się po 10-15 min
w przedziale 60-70°C. Zimą (przy -20 C). temperatura stabilizuje się w granicach 40-50°C, po około 25-35 min (przy ocieplonym silniku). Latem olej rozgrzewa się z prędkością 2,0-2,6 K/min a zimą 1,1 - 1,5 K/min. Z badań eksploatacyjnych wynika, że zimą temperatura cieczy chłodzącej jest 1,3-1,5, a oleju 1,5-1,7 razy niższa niż latem. Praca silnika przy temperaturze w układzie chłodzenia niższej od 70°C powoduje znaczne obniżenie jego mocy przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Można to wytłumaczyć wzrostem masowego napełnienia cylindrów i współczynnika politropy sprężania, w miarę narastania różnicy między temperaturami silnika i świeżego ładunku. Wraz z obniżeniem temperatury otoczenia zmniejsza się temperatura świeżego ładunku napełniającego cylinder, natomiast wzrasta jego wagowa ilość. Powoduje to wzrost wartości współczynnika nadmiaru powietrza, to znaczy zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Obniżenie temperatury otoczenia powoduje wzrost ciśnienia spalania i stopnia narastania ciśnienia, co świadczy o zmianach w procesie spalania. Wskutek obniżenia temperatury szybciej rosną wartości parametrów indykowanych aniżeli efektywnych. Związane jest to ze wzrostem oporów tarcia, na które między innymi wpływa podwyższone ciśnienie w suwie sprężania.

Spadek temperatury cieczy chłodzącej poniżej 70°C powoduje, że na ściankach cylindrów tworzy się cienka warstwa oleju o większej lepkości, utrudniająca przemieszczanie się tłoka. Kondensacja paliwa występująca na ściankach cylindrów pogarsza dodatkowo własności smarne oleju. Olej i skondensowane paliwo w komorze spalania niecałkowicie spalają się. W rezultacie tłoki, pierścienie i komora spalania pokrywają się lakami i nagarami utrudniającymi warunki pracy układu korbowo-tłokowego oraz intensyfikującymi zużycie.

Duży wpływ na zapewnienie równomiernego i właściwego zasilania paliwem silników o ZS mają fizyczne i chemiczne właściwości olejów napędowych. W niskiej temperaturze otoczenia największe znaczenie mają właściwości Teologiczne paliwa oraz takie cechy jak: lepkość, temperatury mętnienia, krzepnięcia i zablokowania zimnego filtra oraz czystość paliwa, które wpływają na przetłaczanie paliwa w układach zasilania silnika. Wzrost lepkości olejów napędowych zwiększa hydrauliczne opory przepływu i spadek napełnienia cylindrów, co uniemożliwia osiągnięcie pełnej mocy przez silnik.

W okresie zimowym duże znaczenie ma czystość paliwa. Woda i zanieczyszczenia mechaniczne w zbiorniku paliwa, mniej istotne w okresie letnim, zimą mogą być przyczyną szybszego zatkania filtrów. Do zatkania filtrów dochodzi również przy eksploatacji pojazdów w temperaturach otoczenia niższych od temperatury blokady zimnego filtra dla zastosowanego oleju napędowego. Wytrącone z paliwa węglowodory parafinowe w postaci starych cząstek odkładają się na wkładzie filtra powodując z reguły   przerwanie strumienia paliwa i ustanie zasilania silnika.

 

Wpływ niskiej temperatury otoczenia na moment oporu silnika.

W niskiej temperaturze opory własne silnika, zmieniające się w dużym zakresie, w znacznej mierze zależą od stanu układu tłokowo korbowego. W łożyskach głównych i korbowodowych w początkowej fazie rozruchu występują gorsze warunki do tworzenia klina smarnego w wyniku tłoczeniu przez pompę mniejszej ilości oleju. Jest to spowodowane zwiększoną lepkością oleju w początkowej fazie pracy oraz mniejszą prędkością przepływu oleju w układzie smarowania. Ponadto olej do łożysk dostaje się z pewnym opóźnieniem. Powoduje to
w początkowym okresie zakłócenia w smarowaniu łożysk. Przykładowo: olej superol CB SAE 50 w temperaturze 0°C jest przepompowywany w tak małych ilościach podczas uruchamiania nie podgrzanego silnika, że łożyska wału korbowego mogą ulec przegrzaniu, a nawet wytopieniu. W temperaturze -20°C obieg oleju całkowicie ustaje. Przy obniżaniu temperatury otoczenia rośnie więc udział momentu oporowego wału korbowego i całkowitych oporach własnych silnika. W związku z tym prędkość obrotowa wału korbowego przy rozruchu maleje wraz
z obniżeniem się temperatury, co utrudnia uruchomienie silnika.

 

Urządzenia ułatwiające rozruch w niskich temperaturach.

 

Podgrzewacz rozruchowy (Star 266).

Podgrzewacz rozruchowy ma za zadanie podwyższyć temperaturę cieczy w układzie chłodzenia silnika
i temperaturę oleju w układzie smarowania. Ciepło do cieczy jest przekazywane w wymienniku ciepła podgrzewacza, natomiast olej jest ogrzewany poprzez omywanie miski olejowej spalinami uchodzącymi na zewnątrz podgrzewacza.

Budowa podgrzewacza rozruchowego:

-          wymiennik ciepła,

-          część palnikowa,

-          skrzynka przełącznikowa

Przygotowanie podgrzewacza do pracy:

-       zdjąć pokrywę zaślepiającą otwór wymiennika ciepła,

-       część palnikową podgrzewacza (1) wyjąć z zamocowania umieszczonego za siedzeniem dowódcy pojazdu i zamocować zamiast pokrywy do wymiennika ciepła,

-       zdjąć z krótkiego przewodu paliwa zaślepkę (2) i zamocować ją na wsporniku, połączyć przewód (3) paliwa części palnikowej podgrzewacza z krótkim przewodem paliwa,

-       wyjąć wtyczkę z gniazda (4) i podłączyć do gniazda (5) tak, aby kreska na wtyczce była od strony podgrzewacza,

-       otworzyć atrapę,

-       sprawdzić zdatność bezpieczników (13),

-       przełącznik 12/24V (7) przełączyć w położenie 24V,

-       pokrętło kurka paliwa (6) przekręcić o 180º do tyłu samochodu.

 

 

 

Rys. 1. Schemat podgrzewacza rozruchowego samochodu Star 266.

 

Uruchomienie podgrzewacza:

1.       Włącznik 9 świecy żarowej przełączyć (w górę) w położenie grzania świecy i trzymać w tym położeniu około 1 min.; w tym czasie powinna się świecić lampka kontrolna kol. pomarańczowego, sygnalizująca zdatność tego obwodu.

2.       Trzymając włącznik 9 w położeniu grzania świecy, przełączyć (w górę) włącznik podgrzewacz 12 w pozycję uruchomienia podgrzewacza i zachować te położenia włączników przez około 30s; nadal powinna się świecić pomarańczowa kontrolka.

3.       Po usłyszeniu szumu spalania w podgrzewaczu puścić włącznik 9, który samoczynnie powróci do położenia spoczynkowego; włącznik 12 pozostawić w dotychczasowej pozycji pracy; powinna zaświecić się kontrolka zielona, a zgasnąć pomarańczowa.

4.       Przerwać pracę podgrzewacza, gdy temperatura cieczy osiągnie od 60 do 80ºC, zamknąć dopływ paliwa pokrętłem kurka paliwa 6 ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • achim.pev.pl